Tjena!
19.05.2015
Hej! Jag undrar om jag kan ha en Könsjukdom då de svider då jag kissar och kliar vid könsorganet och kan komma lite blod ur det fast man inte har mens? Groda

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.05.2015
Hej Groda! Du kan ha en könssjukdom ifall du har varit i slemhinnekontakt med en smittad partner. Men ifall du inte har haft smeksex eller samlag med någon kan du inte heller ha en könssjukdom. Du kan läsa mera om könssjukdomar här. Det finns mera att välja på i vänstra spalten.
Men du kan också ha en svampinfektion. Symtomen på svampinfektion är oftast klåda och sköra slemhinnor vilket kan leda till att de lättare blöder. Du kan läsa om svampinfektioner här. Och behandlingen här.
Nu är du så pass ung att jag skulle gärna vilja att vi behandlar rätt sak med rätt sorts medicin direkt. Jag skulle rekommendera att du går till skolhälsovårdaren och berättar om dina symptom och hon kan sedan ordna om med laboratorieremiss och rätt behandling åt dej.
Du kan också ha en urinvägsinfektion som behöver behandlas snabbt. Så sök dej till vård.
Med vänlig hälsning, Annika        barnmorska - hälsovårdare