Trött hela tiden
24.12.2024
Hej! Jag har under detta halvår varit så trött så de e sjukt. Jag äter vanlig mat och motionerar och har nu under julen varit på praktik och somnar kl 10på kvällen senast, oftast runt 9 och vaknar halv 7 och dirket jag kommer hem somnar jag ungefär 3-4h och gärna längre kan jag sova. På helgerna sover jag som hela tiden.
Jag är trött fast jag sover 12h per natt. Det är jätte jobbigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2024
Hej,
Jag förstår att det är frustrerande att vara trött hela tiden och att inte känna sig utvilad. Men först och främst vill jag påminna dig om att det faktiskt ÄR en tung period i ditt liv just nu. Dels växer du och utvecklas vilket tar enormt mycket energi, du skriver också att du nu har varit på praktik vilket också är väldigt krävande på sitt sätt eftersom man hela tiden måste vara uppmärksam och försöka lära sig nya saker. Så bara din ålder och livssituation i sig kan vara utmattande.
Jag vet inte någonting om ditt hälsotillstånd och om du t.ex. har varit förkyld, men det är också en sak som kan påverka kroppen under en lång tid och göra att man känner sig seg. Du skriver att du äter vanlig mat och att du motionerar så det låter som att du tar hand om dig själv. Om du själv upplever att din trötthet är onormal och att tröttheten inte kan förklaras genom att du har varit sjuk eller förkyld så rekommenderar jag att du kontaktar din skolhälsovårdare eller ensjukskötare vid hvc så att hen kan lägga remisser till blodprov. Med hjälp av det kan man t.ex. se om det kan handla om järnbrist eller något annat som kan förklara din trötthet. Vid behov kan du också boka tid till en läkare och diskutera problemet.
Kom ihåg att vara snäll med dig själv och tillåta dig själv att vila då du är trött. Det är bara du själv som kan sätta upp gränser för DIG, så om du behöver tid för återhämtning så är det bara du som kan ge dig själv det.
Kram,
Tessi