Upprepade förkylningar
25.11.2021
Hej. Mitt immunförsvar brukar vara ganska bra. Men denna höst alltså det har varit kaos. Jag fick först halsfluss för första gången i mitt liv vilket var fruktansvärt. Efter det kändes det helt bra ett tag tills näsan blev täppt oså blev ja riktigt förkyld nu för snart 3 veckor sedan, men blev bra efter ca 4 dagar och allt kändes som vanligt, nu för 5 dagar sedan blev jag riktigt förkyld IGEN. Mitt psykiska mående drabbas riktigt dåligt och mycket av detta, vet inte vad ja ska ta mig till. Jag vet jag har träffat mycket människor utan mask på bar tex, och att jag vet fleransom också har långdragna förkylningar, men detta börjar nu bli väldigt tröttsamt. Vad ska ja göra nu, för ja orkar int me nåmera nu.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2021
Hej,
Jag vet att förkylningar kan vara riktigt påfrestande, och att det är tungt att inte kunna leva som vanligt. Men just nu finns det inte så mycket annat du kan göra än att försöka ta hand om dig själv och vänta på att ditt immunförsvar vinner. Det är sannolikt ett virus du bär på - och mot det finns ingen medicin utan det gäller bara att låta kroppen sköta om det.
Så det är tillräckligt med mat och vila som gäller, och det kommer att bli bättre även om det just nu känns lite hopplöst.
OM dina symtom skulle bli värre eller bara fortsätta utan att visa några tecken på att försvinna så kan du kontakta din hvc och diskutera saken med dem.
Kram,
Tessi