Uppsväld munblåsa
30.08.2014
Hej. Idag upptäckte jag ett blås-liknande sår precis innanför läppen som jag började bita i eftersom det irriterade mig. Också runt den...Nu har den SVÄLLT UPP och ligger som en stor klimp över halva underläppen. När jag stänger munnen så far "klumpen" över nästan hela min övreläpp... Det har hänt förr också att såret..eller blåsan svällt upp såhär när jag bitit i den..varför gör det de?? Ser jätte läskigt ut! Y

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2014
Hej.
De tre vanligaste typserna av blåsor i munnen är "afte", herpes eller s.k. höstblåsor. Afte innebär små sår på munnens slemhinna som ofta är väldigt smärtsamma. De brukar se gulvita ut till färgen. Både herpes och "höstblåsorna" är virus, som också är smittsamma. Då brukar blåsorna komma i små grupper, och kan också finnas utanför munnen. Alla dessa blåsor går över av sig själv inom några veckor. Om de är väldigt ömma kan man köpa salva på apoteket som bildar en sorts hinna över blåsan så att den inte gör så ont.
På basen av det du skriver kan din blåsa tänkas vara en afte, som blivit irriterad då du bitit i läppen och därför svällt upp, men det är svårt att säga med säkerhet då jag ju inte vet hur den ser ut. Försök låta bli att bita runt området så att den får läka i lugn och ro, och om den gör väldigt ont kan du som sagt besöka apoteket och köpa salva som hjälper. Om blåsan fortsätter att besvära dig och inte visar tecken på att försvinna kanske du borde besöka din hälsocentral och be någon sjukskötare/hälsovårdare ta en titt på den.
Vänliga hälsningar
Tessi