Vad är det för fel?
25.04.2017
Hej, är 17 och jag har läkar skräck och inte vågat gå till doktorn för att kolla upp detta, du vet såna muskel ryckningar man får när man får "kalla nerver", jo det är så att jag får dem liten nu som då, ungefär 3-4 gånger om dagen, kan känna av att de kommer någon minut innan men kan inte hålla in dem även om de kommer på opassliga ställen, vet inte vad det skulle vara, har tänkt om det skulle vara mild Toretto's eller epilepsi för ryckningarna är ganska liknande, skulle jag behöva besöka en läkare för detta för att veta vad det är? Det har håller på i ungefär ett år nu. -E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2017
Hej.
Jag kan inte svara på vad det är för ryckningar på basen av det du skriver. Men jag tycker absolut att du skall kolla upp saken. Jag förstår att det känns jobbigt att besöka läkare med tanke på att du skriver att du har läkarskräck, men försök komma ihåg att det är läkarens jobb att sköta om dig och undersöka dig så att du får vara frisk.
Jag tycker inte att du skall vänta med att gå till läkare utan boka en tid redan idag. Du kan ju ta med dig en kompis eller förälder då du går till läkaren om det känns tryggare då.
Många kramar
Tessi