Vad har jag för fel
02.02.2022
Hej! Senaste tiden har jag mått väldigt dåligt.. De känns som att jag skulle svimma hela tiden, de tar jävlit ont i magen, huviden bulttar, örånen går i lås och börjar pipa och jag har jävlit svårt att andas och att min syn kan bli suddig. Vad kan detta bero på eller vad händer riktit? Kommer jag få nå sjukdom eller liknande eller har jag symptom på något allvarligt Väldigt orolig tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
09.02.2022
Hejsan!
Tack för frågan. Det skulle nog vara bra om du gick exempelvis till skolhälsovårdaren och berättade om dina symptom. De är ganska "spridda", så det är lite svårt att säga så här över nätet vad det beror på när man inte vet mera.
Men om det inte hittas någon mera "fysisk förklaring" till dina symptom så kan det också vara stress eller ångest som är förklaringen. Stress kan göra att man får ont i magen, huvudvärk, och pip i öronen. Ångest kan komma antingen som lite mera intensiva "attacker" eller som en mera utdragen obehaglig känsla, och göra att det känns svårt att andas, man har ett tryck över bröstet, och det kan kännas som att man ska svimma eller som att något hemskt håller på att hända med en.
Så oavsett vad orsaken är - gå och prata om det med någon för att reda ut det, och ta hand om dig själv genom att sova ordentligt, äta ordentligt, röra på dig nu som då, och försök att hålla goda rutiner där du också har tid att slappna av och göra sånt som du tycker är kul.
Hoppas det går om snart!
Kram, Kix