Återkommande urinvägsinfektion
17.09.2024
Hej! Jag fick urinvägsinfektion första gången för 4 månader sedan. Då fick jag antibiotika för det och sedan blev det bra. Efter det har jag haft urinvägsinfektion från och till hela tiden. Jag har ätit antibiotika för urinvägsinfektion 2 gånger sedan jag hade det första gången, och nu har ja problem lite nu som då det kan svida när jag kissar en dag och sedan nästa dag är det bra och så är det bra i flera dagar eller veckor och sedan kommer det tillbaka igen. Så nu undrar jag om ja nu igen har urinvägsinfektion eller om det är något annat. O jag skulle gärna vilja kunna bota problemet liksom det är inte så roligt att det svider varannan vecka. Så jag undrar vad jag ska göra?
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
18.09.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det här är tyvärr ett väldigt vanligt problem som många kvinnor och tjejer tampas med. Det är heller inte ovanligt att man upplever att problemet blir återkommande trots antibiotikakurer.
Jag kommer lista några tips på vad du kan göra för att främja hälsan i ditt underliv och din urinblåsa (en del av det här nämnde du redan att du gör i hemliga rutan men det kan vara bra för andra med liknande problem att få ta del av det). Observera också att det här till stor del är tips från kvinnor som gått igenom samma sak som du. En läkare kan alltså vara av annan åsikt. Men inget på listan är sådant som är skadligt för dig och kan därför vara värt att pröva ifall man är en person som får återkommande urinvägsinfektioner och inte blivit hjälpt av antibiotika. I första hand ska man ALLTID boka läkartid eller gynekologtid för att få saken ordentligt undersökt.
• Drick mycket vatten.
• Kissa alltid när du behöver. Håll dig inte. Sitt en stund och drick vatten under tiden, stig sedan upp och sätt dig ner på nytt. Ibland är blåsan inte helt tom trots att det känns så och det är viktigt att all urin kommer ut.
• Var noga med din personliga hygien och byt underkläder regelbundet. Använd aldrig någon tvål eller intimtvål i underlivet! Vatten räcker.
• Ät 1-2 tranbärspiller om dagen, man kan även äta det i förebyggande syfte och inte endast under perioder när man har urinvägsinfektion. (tranbärssaft har ofta mycket socker i sig vilket inte är bra för att bekämpa en infektion).
• Se över ditt sockerintag medan du har en urinvägsinfektion.
• Få i dig citron eller c-vitamin.
• Använd underkläder som inte sitter så tajt, dom får gärna vara av ett material som andas t.ex. bomull. Om detta inte är möjligt under dagen pga klädval så kan man alltid byta när man kommer hem.
• Kissa alltid efter sex! Är man extra känslig kan det även vara värt att tvätta sitt underliv efteråt.
• Se till att din partner alltid är ren innan hen rör ditt underliv på något sätt (mun, tunga, händer, kön).
Jag vill vara tydlig med att man alltid i första hand ska kontakta hälsovården när man får problem med underlivet eller med urinblåsan. Den här listan är främst sådant man kan försöka tänka på och kanske göra på sidan av läkarordinationen.
Jag hoppas att du får hjälp med ditt problem. Jag förstår verkligen hur jobbigt det kan vara och hur hjälplös man kan känna sig. Om du inte upplever någon förändring inom 1-2 veckor finns det absolut skäl att boka läkar-/gynekologtid så att ni tillsammans kan gå till botten med det här och reda ut vad som är fel.
Kom ihåg att du får stå på dig och kräva att bli tagen på allvar när du besöker läkaren eller gynekologen. Var tydlig med att antibiotikakurerna inte har hjälpt och att du inte vill äta det en gång till innan du fått en ordentlig undersökning. Du får vara bestämd! Det är trots allt din kropp och din hälsa det handlar om, deras jobb är att hjälpa dig! Kom ihåg att ställa många frågor och se till att du inte lämnar rummet utan att ha fått en tydlig plan på hur du ska bli av med ditt problem. Om du fortfarande känner dig förvirrad i slutet av besöket ska du inte tveka att ställa fler frågor och be personen förtydliga vad hen menar. Du förtjänar att må bra både fysiskt och psykiskt. När det kommer till din hälsa ska du alltid kriga för dig själv!
Kram <3
Rosanna