Bh storlek
10.11.2021
Hej! Min bh passar inte den åker upp där bak vid spännet då jag minskar banden för att få den passlig. Och kuporna känns nästan småa.
Har provat mäta med ett måttband men hittar inte rätt storlek.
Skall jag gå upp nån storlek? Isf hur mycket. Tips på vilken Hej jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.11.2021
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad som är problemet bara på basen av det du skriver. Ibland kan det bero på att storleken på BH:n är fel och ibland är det helt enkelt en olämplig modell. Bröstens storlek och form ändrar givetvis i takt med att man själv förändras, så bara för att man alltid förr har haft en viss storlek betyder det inte att man alltid kommer att ha det eller att man har det med alla BH:ar.
För att hitta en BH som passar just din kropp så kunde det vara en god idé att be butikspersonalen om hjälp. Speciellt i sådana butiker som är specialiserade på underkläder så brukar personalen känna till vilka modeller och storlekar som passar beroende på vilken kroppstyp och storlek man är.
Nu vet jag inte riktigt vilka butiker som finns på den ort där du bor men t.ex. i Vasa finns butiker där personalen har kunskap och erfarenhet. Oberoende av var du köper dina underkläder så behöver du inte tveka att be personalen om hjälp med att hitta en BH som passar.
Kram,
Tessi