Blod vid vaginalt test
23.04.2019
Hejsan,
Idag gjord jag ett test från vaginan pga misstanke om könssjukdomar, så läkaren ville att jag stoppade en bomullspinne i slidan men när jag gjorde det gjore det först jätteont, jag tror att kanske jag var i fel ”position” eller något men sen med den andra gick det bättre, fast då fick jag lite blod på pinnen från slidan. Nu någon timme efter så gör det fortfarande ont när jag kissar, det liksom svider och när jag torkade mig kom det blod på pappret, bara jätteljust. Min mens tog slut för fem dagar sedan, kan det vara mens fortfarande eller gjorde jag något fel med provet? När jag gjorde ser första testet var jag egentligen kissnödig men jag hade så bråttom att jag gjorde testet först, kan jag ha spänt mig och därför gjorde det ont eller? Bara så konstigt att det fortfarande svider och tar sjukt när jag kissar, nuförtiden är jag jättenojig för jag är så rädd att jag ska ha typ cancer eller något...
Tack på förhand! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.04.2019
Hej,
Det är inte så lätt att svara på varför du började blöda då du gjorde testet. Det finns förstås en möjlighet att du vinklade pinnen på ett sätt som gjorde att den blev väldigt vass och att du då skar dig lite på den? Jag vet ju inte varför provet togs, så om du av någon anledning har sköra eller irriterade slemhinnor i underlivet så kan det tänkas att du började blöda lättare än du annars skulle ha gjort. Hur som helst så tror jag inte att blödningen i sig är farlig, och jag tror att smärtan har avtagit redan.
Men det du eventuellt bör kolla upp i samband med att du hör dig för om provsvaren är huruvida man kan lita på provsvaret med tanke på att du blödde. Beroende på vilka prov som togs så kan blod ibland ge missvisande provsvar, så det skall du fråga upp då du kollar svaren. Vid behov får ni ta ett nytt prov.
Jag tror nog precis som du att du var lite stressad då du tog testet och att det därför tog i lite hårdare än du hade avsett. Men små sår i underlivet läker snabbt, så du behöver inte oroa dig över det.
Kram
Tessi