Blygläppar
30.08.2017
Hejsan!
Jag har en lite pinsam fråga...
Men har funderat på det länge så jag är tvungen att fråga.
Det är såhär att jag är orolig för mitt underliv. Mina blygläppar är helt olika. Den ena syns knappt och den andra är väldigt stor och hänger liksom utanför. Det har hänt att det har börjat skava i vissa fall eftersom blygläppen är så stor. Men nu undrar jag, är det här vanligt eller är det något fel?? är livrädd att gå till doktorn. är väldigt orolig. Har nämnligen haft detta hela mitt liv.. Hjälp!
Tacksam för svar:) Ja

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2017
Hej,
Utan att ha sett dig så svarar jag att ditt underliv högst antagligen ser alldeles normalt ut. Det är väldigt ovanligt att våra kroppar är helt symmetriska, oavsett om det handlar om ansiktet, våra bröst eller underlivet.
Det du beskriver med att den ena blygdläppen hänger utanför är också alldeles normalt. På vuxna kvinnor eller tjejer som har genomgått puberteten är det helt normalt att de inre blygdläpparna "hänger utanför" de yttre. Inget konstigt alls med det. Tyvärr ger de bilder man ser av kvinnors underliv idag helt fel bild av hur denna kroppsdel ser ut. Porrskådisar är tyvärr ofta opererade, och då är det inte svårt att uppnå symmetri eller önskad storlek, men det är ofta på bekostnad av minskad känsel som dessa "skönhetsoperationer" utförs.
Jag kan förståatt det blir ett problem om blygdläppen skaver och att det orsakar smärta, men rent kosmetiskt så är det inte ett problem utan alldeles normalt. Om du p.g.a. smärtan vill operera dig senare i livet så finns det ingenting som hindrar det. Men låt inte dagens felaktiga skönhetsideal påverka din självkänsla. Det finns en otrolig dubbelmoral i hur vi här i västvärlden förfasar oss över att man omskär flickors underliv på olika ställen i världen, medan vi sedan själva betalar dyra pengar för att operera oss för att våra underliv skall se ut på ett visst sätt.
Var stolt över dig själv. Du är fantastisk!
Kram
Tessi