Brännande känsla
06.08.2017
Hej, jag har en fråga jag får ibland ont lite ovanför kisshålet. Svårt att förklara exakt var det är men, strax ovanför Camel toen, i nått som känns lite hårdare. Där kan de lite svida/bränna till om jag till exempel vilat i sängen och stiger upp.
Vad är det för nåt? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2017
Hej,
Tyvärr har jag svårt att förstå på basen av det du skriver var exakt det är det bränner? Är det vid själva urinrörsmynningen eller vid blygdläpparna/klitoris?
Jag tycker att du skall försöka dricka mer vatten ett tag så att du kissar oftare. Om man kissar för sällan så blir urinet mer koncentrerat och risken att det skall börja växa bakterier i urinblåsan/urinröret blir större. Om du ser till att dricka ordentligt så spolas dina urinvägar rena och då kan "små" symtom försvinna av sig själv. Men om symtomen blir värre, t.ex. så att det gör ont att kissa eller du får ont nere i magen/ryggen så skall du genast kontakta hvc eftersom det då antagligen inte går om med att dricka vatten utan du behöver en antibiotikakur för att bli kvitt urinvägsinfektionen.
Men som sagt är jag inte helt säker på var du menar att det gör ont. Om man t.ex. ligger på ett visst sätt så att underlivet kommer lite "i kläm" så kan det säkert svida lite av det också, men det är antagligen helt normalt.
Tvätta ditt underliv med vanligt vatten en gång om dagen och drick tillräckligt med vatten. Det är inte farligt att kissa ofta om man dricker mycket - det är ett större problem om man kissar för sällan.
Om symtomen inte går över eller om de blir värre så tycker jag att du skall skriva in pånytt eller gå och tala om saken med din skolhälsovårdare.
Kram
Tessi