bröst
10.02.2017
hej, jag är 14 år och fick min första mens omkring 9 månader sen men jag har ännu inte fått några bröst. när börjar dom växa? min kille och jag har varit tillsammans bara 1 vecka och jag är orolig vad han ska tycka när jag inte har bröst!!! kattazatta

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2017
Hej.
Med tanke på att du ganska nyligen har fått din mens så är det helt normalt att dina bröst inte ännu har börjat utvecklas. Sen skall du ju komma ihåg att alla utvecklas olika - och att alla inte får jättestora bröst. En liten vink om hur dina bröst kan utvecklas kan du få genom att titta på din mamma, och hur hon såg ut som tonåring. Men inte heller det berättar hela sanningen eftersom du ju är en alldeles egen person.
Jag tror ju att din kille vet om din bröststorlek - så det kan knappast vara en överraskning för honom. Alla killar är inte heller lika besatta av stora bröst, det kan hända att just din kille föredrar mindre bröst, eller att han helt enkelt är kär i dig, oavsett hur stora eller små bröst du har.
Det bästa du kan göra är att acceptera din egen kropp. För du och kroppen skall vara tillsammans livet ut. Och skulle det visa sig att killen tycker att det är ett problem att brösten är för små så är det killen det är fel på - inte dig.
Det skulle vara oerhört trist om alla såg exakt likadana ut, och jag tror att din kille tycker om dig precis som du är. Men med tanke på din ålder så tror jag att din kropp ännu kommer att förändas, så ta ingen stress.
Kram
Tessi