Bröst och En rant
04.04.2016
Hej godkväll. Jag undrar här om alla kvinnors bröst ändrar form/blir större före mensen elr där nära mensen?
Vad menas med att inga bröst är symmetriska? Är det så? För jag tycker mina är exakt samma form. \(•.•\)
Och en sak till, ni har alternativen killens/tjejens underliv.
Skall man då välja tjejens underliv fast man är transsexuell och har en penis?
För om man är en transsexuell kvinna så är ju ens underliv en penis. Alltså är en tjejs underliv en penis i det fallet. Men sen står där att man har bröst också om man väljer det alternativet (tjejens underliv och bröst)... Så eh.¿
Era alternativ är fan jobbiga här.
Det är lite elakt att transsexuella måste stå ut med att skriva överallt t.ex. 'hon' fast personen har könet han. Samma gäller de med andra kön som intergender etc. Det finns så många olika kön.
(hoppas inget missförstås då vi inte som i engelskan har motsvarande ord till 'gender' och 'sex')
Hur kan det vara så svårt för folk att använda könsneutrala pronomen och för undersökningar etc. att fucking skriva nåt mer än Han och Hon som alternativ. Hur kan det vara så svårt att skriva Vagina. Penis. Bröst. Skilt från varandra utan att dela in dem genom att säga "tjejer har mens. Tjejer har bröst" DET ÄR INTE ALLTID SÅ. KILLAR KAN OCKSÅ HA MENS OCh BRÖST. ENS KROPP BESTÄMMER INTE VILKET KÖN MAN HAR Nickolas cage

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.04.2016
Hej
Tack för din fråga. Jag tycker att det är bra med lite ungdomlig ilska- det är den som får världen att förändras. Det går inte så snabbt men bara du står på dig så kan du nog göra stor skillnad.
Jag skall nu bara kort svara på dina frågor om brösten. Resten av din fråga skall jag svara på bara jag har bättre tid att sätta mig in i saken.
Men till saken alltså. Brösten varierar lite i storlek och form beroende på var i menscykeln man befinner sig. Det är vanligt att de ökar lite i storlek och blir lite ömma innan mensen, men det behöver inte gälla Alla, och inte heller alla gånger.  Det är även jättevanligt att brösten är lite olika storlek. Hos alla är skillnaden inte så stor att den skulle mörkas, men det är väl ganska sällsynt att båda brösten skulle vara exakt likadana. Det är lite som med ansiktet, de två ansiktshalvorna är sällan helt symmetriska men de passar ändå ihop liksom och man brukar inte tänka på att de är olika.
Sköt om dig nu, så återkommer jag med resten av svaret i ett senare skede.
kram
Tessi