Bröstförstoring
18.01.2015
När kan man göra bröst förstoringar? Är så extremt onöjd med mina små mini bröst, kan knappt kolla på de längre. Och har väll tappat hoppet om att de kommer växa mer.. Johanna

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.01.2015
Hej Johanna! Decibel är ju en finsk frågeportal vilket gör att jag inte till 100% har koll på Sveriges lagar... Jag vet att åldersgränser har diskuterats i Sverige, tror den är nu 18 år men har diskuterats en höjning till 20 år. Finns säkert någon svensk frågeportal där du kan kolla den svenska lagstiftningen! :)
Jag vet med 100% säkerhet att dina bröst ännu kommer att ändra. Brösten innehåller både muskel- och fettvävnad. Man kan träna upp bröstmuskulaturen. Typ armhävningar med händerna brett isär och att du går långt ner mot golvet innan du lyfter uppåt. Sen kan man också ligga på rygg och med hantlar/kettleball öva upp bröstmuskulaturen. Speciellt på en kvinna med små bröst syns de här träningarna väl. Du kan göra typ 20 lyft (om du orkar!) några gånger i veckan. På gym finns det träningsmaskiner som man kan använda, ifall gym-träning intresserar.
Eftersom brösten också innehåller fett, ökar bröstens storlek om man går upp i vikt. Sen kan man vara olika "begåvade" med anlag för stora/små bröst - kolla på kvinnor i din närmaste släkt! Vid graviditet växer också brösten.
Oroa dej inte - killar uppskattar alla former av bröst. Finns lika många bröstmodeller som kvinnor på denna jord! :)
Med vänlig hälsning,   Annika     barnmorska-hälsovårdare