Bruna flytningar
15.07.2016
Hej!
För andra månaden i rad har jag fått brunrödaktiga flytningar (ca 1 vecka efter att min mens slutat). De luktar inte illa men jag blir rädd för jag har aldrig haft sådana flytningar förr och jag har haft mens sedan jag var 11 år.
Jag har inte ändrat i min kost, varit sjuk, bytt partner eller haft oskyddat sex. När jag googlar så står det att det kan vara livmoderhalscancer och fast jag är vaccinerad blir jag väldigt orolig. Yannie

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
18.07.2016
Hej Yannie,
det är inte alls ovanligt att man kan få lite mellanblödningar. Även fast man haft regelbunden mens i många år utan mellanblödningar så kan det plötsligt uppstå såna. Brukar man inte ha det och plötsligt börjar blöda så är det förståeligt att man blir lite orolig. Det beror lite på hur din menstruationscykel ser ut men ungefär två veckor efter mensen börjat så har man ägglossning och då är det vanligt med lite mellanblödningar.
Som sagt, allt gällande mens varierar från kvinna till kvinna men, jag tror att du har de här mellanblödningarna eftersom du har ägglossning. Då behöver du inte alls vara orolig och det här är vanligt. Möjligt är att det är tillfälligt under några månader bara, det kan sluta lika plötsligt som det har börjat.
Många gånger är det så att google skrämmer upp en mer än hjälper en. Jag har svårt att tro att det är cancer du har och så är du ju vaccinerad. När har du senast tagit papa-prov? Det är viktigt för alla kvinnor att ta papa-prov regelbundet, var tredje år brukar det tas om man inte hittat något undvikande.
Håller blödningarna på ännu i några månader så kan du bra fara och kolla upp det för att få bekräftat en orsak till det. Men för nu så kan du nog vara lugn.
Kram,
Alexandra, sjukskötare