Fingra
15.12.2024
Hej idag skulle jag testa fingra mig själc, bara ungefär 1 cm upp började det göra ont och det kändes som att det tog stopp. Vad beror det på? Livrädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.12.2024
Hej,
Jag skall börja med att konstatera att det inte är någonting du behöver vara livrädd över. Slappna av och ta det lugnt.
Slidan är inte som en Pringlesburk så att det är ett öppet rör, utan mer som en tom strumpa. Det jag menar är alltså att öppningen töjs ut och ger utrymme in först då man försöker fylla den med någonting (ett finger, en tampong eller en penis). Så det motstång du känner då du försöker lägga in ett finger kan helt enkelt vara slidväggarna som ligger mot varandra. Slidväggarna är inte heller alldeles släta utan kan vara lite veckade (slidkransen) och därför är det bra om du undersöker dig själv med försiktighet och inte för snabbt eller hårdhänt.
Bäst är det förstås att undersöka sig då man är helt avslappnad, men det är inte helt och hållet viljestyrt så musklerna i underlivet kan spänna sig även om man i huvudet tycker att man är helt avslappnad. Du kan börja med att lägga någon form av glidmedel på fingrarna (t.ex. en parfymfri olja eller "riktigt" glidmedel från butiken). Känn sedan efter med fingrarna i underlivet och närma dig slidöppningen men utan att försöka pressa dig in. Känn efter precis vid öppningen och testa att spänna ihop och slappna av - men först då du har gjort det några gånger så kan du försöka lägga in ett finger. Om det gör ont så pausar du, men försök att hålla kvar fingret till smärtan har försvunnit. Du kan då testa att känna efter lite åt olika håll för att helt enkelt se om det är hudvecken som gör att det "tar emot". Du kan igen testa att spänna och slappna av i musklerna, och då du är avslappnad så kan du testa om du får fingret lite längre in. Om det inte lyckas så skall du inte känna att det är ett misslyckande utan istället tänka att du nu har tagit det första steget för att lära känna ditt underliv och så testar du pånytt en annan dag.
Jag vet förstås inte om du har mens eller int, men om du har det så kan du ju vara alldeles säker på att det finns en öppning som går hela vägen in, ibland måste van bara vara lite försiktig och ha tålamod då man lär känna den. Så ta det lugnt och försiktigt och använd glidmedel. Det är ingen brådska. Och skulle det kännas helt hopplöst så kan du alltid kontakta preventivrådgivningen på din hemort och diskutera saken med en barnmorska, men jag tror nog att det kommer att lösa sig av sig själv bara du tar det med tålamod.
Många kramar,
Tessi