Fingra
19.12.2024
Hej! Jag skrev till er för några dagar sen om att det gör ont att fingra. Jag har nu testat att föra in finger och hålla kvar det. Det gör fortfarande ont och jag vågar inte föra in det mer. Jag vet inte vad jag är rädd för :( jag vet i allafall att jag ska ta det i egen takt och nu försöka vänja mig. Jag går bara runt och oroar mig för att det kommer göra ont :(( vad kan mitt nästa steg i detta va? Kan det vara att testa föra in fingret längre? Fingraren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2024
Hej,
Det är ju inte menigen att du skall behöva utstå smärta, för det är ganska självklart att din kropp kommer att spänna sig då. Och med tanke på hur rädd du verkar vara så är det knappast någonting du kan lära din kropp genom endast ett försök. Så det att du vänjer ditt underliv vid beröring är någonting som du behöver göra under en längre tid. Testa helt enkelt pånytt, det är jätteviktigt att du använder glidmedel och att du att du lyssnar på din egen kropp. Om det gör jätteont så skall du inte göra det alls, men det är ju bara du själv som kan veta hur det känns.
Tanken är alltså att du börjar med bara lite beröring, kanske att helt och hållet undvika att föra in fingret om det känns som att det inte går utan bara utanpå och vid mynningen. Och sen då du själv känner att du kan gå ett steg längre så tstar du att föra in ett finger bara en liten bit. Anledningen till att jag skrev att du skall hålla kvar det på samma plats är att den första reaktionen antagligen är smärta bara för att du är så rädd, men att du då förhoppningsvis skulle märka att smärtan upphör då du håller fingret stilla - och det räcker för den gången. Sen gör du om det tills det känns bekvämt och inte skrämmer dig mer - och först då försöker du föra in fingret lite längre.
Men var beredd på att det inte kommer att förändras bara över en eller två kvällar, för din kropp vet ju precis samma saker som din hjärna, så om detta är någonting som du har gått och oroat dig över länge så kommer det säkert att ta tid. Du skall vara stolt över ALLA små framsteg du gör för det går framåt även om jag förstår att du är otålig. Din kropp är det viktigaste du har. Så du måste göra detta enligt de villkor som den ställer. Och jag vill verkligen vara tydlig med att du skall använda glidmedel för det kommer att göra det lättare.
Du är på rätt väg. Bara att fortsätta. Och du gjorde helt rätt som frågade upp pånytt.
Kram,
Tessi