flickvens ptoblem
17.11.2021
hej decibel,jag har en fråga jag har varit i hop med en flick i 7 månader men jag har inte nå skenslor för hene nå mer men jag är räd att mina väner komer lämna mig om jag gör slut med hene för hon är slekt med två av mina väner björntjejen

Ungdomsinformatör Kix svarar
25.11.2021
Hejsan!
För det första vill jag be om ursäkt för att du fått vänta ett stund på ditt svar, förlåt <3 Vi har haft mycket going on på Decibel på sistone, vilket ju är kul, men det ska ju inte gå ut över frågorna :)
Tack för frågan. Ledsen att höra att du upplever problem med din relation. Det är aldrig lätt att veta vad man ska göra när känslorna inte räcker till, för när man har varit tillsammans med någon ett tag så bryr man ju sig om den människan och vill inte såra den. MEN, man måste ändå tänka att det som i längden är bäst för ens partner är att man släpper den fri ifall man inte längre har känslor för den! För det är ju heller inte rättvist att man låter någon gå i tron att man har känslor för dem, fast man inte har. Det tror jag inte du skulle vilja att någon gjorde mot dej heller, när du tänker närmare på saken. Alltså att fast det kommer såra den andra att göra slut, så är det ändå rättvisare, eftersom då ges den andra en chans att hitta någon annan i framtiden som kan besvara deras känslor.
Jag skulle absolut säga att du behöver tala om det här med din flickvän, och berätta om dina känslor. Det är inte lätt att ta det till tals, men försök att göra det ansikte mot ansikte, man undviker bäst missförstånd på det sättet. Försök att berätta det ur en sån vinkel att du fortfarande tycker om henne som människa, men att du inte längre känner tillräckligt för att fortsätta ha ett förhållande. Om du vill kan du också uttrycka att du är ledsen över det, men att du inte kan något åt dina känslor. Du kan också säga att hon inte gjort något fel, utan att dina känslor bara svalnat över tid.
Ifall dina vänner lämnar dig för att du gjort slut med henne, så var de kanske inte så bra vänner till att börja med heller, då är det bättre att hitta nya vänner. Men jag tror ju nog att även OM de skulle bli lite förvånade/sura till en början så kommer nog de också över det, för de har ju ingenting att göra med er relation. Det är bara något mellan dig och din flickvän.
Så det största råd jag kan ge till dig där är helt enkelt att försöka tänka på vad som är bäst i din egen relation och strunta i andra. För du ska ju inte heller behöva gå runt och vara tillsammans med någon du inte vill vara tillsammans med bara för att du känner press utifrån. Om du känner dig orolig över saken så kan du ju också EFTER att du gjort slut med din flickvän också berätta vad som hänt, och säga att du är orolig för om de kommer vilja vara din vän mera eller inte. Ibland kan det helt enkelt vara bäst att vara så ärlig som möjligt. Även om du inte vill prata med dem om saken så kan det ändå vara bra att medvetet fortsätta att skicka åt dem/umgås med dem/prata med dem helt som vanligt. Detta för att visa att DU nog fortsättningsvis är intresserad av att fortsätta vara DERAS vän även om du gjort slut med deras släkting.
Jag hoppas allt ordnar sig snart! Som ett sista slutord vill jag också säga att bara för att en relation tar slut så betyder det ju inte att det var en "misslyckad" relation. Relationer kommer och går, och de lär en alltid något, både av det fina som varit och det jobbigare <3
Kram, Kix