Flytningar, mens och bröst
24.06.2024
Hej! Är det normalt med gula flytningar? Jag har haft det så länge jag kan minnas. Jag vet inte heller hur eller var man ska söka hjälp om ens flytningar är onormala och vad det kan betyda. Det känns extremt pinsamt att gå och kolla upp det. Jag har heller aldrig varit till en gynekolog och det känns läskigt och pinsamt. Jag har läst att flytningar luktar fisk eller något om de inte är bra men jag kan inte avgöra om mina luktar så eller inte, jag vet inte hur de normalt ska lukta. Kan man testa själv om de är normala eller inte?
Min mens är också oregelbunden och den har varit det sedan jag fick den. Jag vet inte heller vad det kan bero på och har aldrig kollar upp det.
Vet inte heller vad som är fel på mina bröstvårtor. De sväller upp extremt mycket och blir mjuka när jag har varmt. De kan också förändras på bara någon sekund. Jag har också små bröst så det ser jättefult ut och det är så skämmigt och pinsamt. Jag har aldrig sett det på någon annan, det känns som om jag är ensam om det. Jag kommer aldrig våga visa mina bröst för någon kille när de är mjuka. Igelkotten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.06.2024
Hej,
Det är förstås svårt att veta bara på basen av det du skriver om dina flytningar är normala eller inte, men om de är likadana som de alltid har varit och du inte har andra symtom (t.ex. klåda eller irritation) så är det antagligen helt normalt. Flytningarnas färg kan variera från att vara helt genomskinliga till beige- eller gulaktiga. Precis som du skriver så brukar man kunna upptäcka infektioner på att flytningarna luktar. Ibland får de en fiskaktig lukt, och ibland märker man bara att de luktar "annorlunda" än tidigare. Det är helt normalt att underlivet har sin egen doft så helt och hållet luktfria brukar inte flytningar vara, men man brukar nog märka om de luktar rent illa. Så om du inte tycker att lukten har förändrats så tror jag att du kan vara alldeles lugn.
Om du däremot misstänker att det faktiskt kan handla om en infektion så kan du kontakta preventivrådgivningen eller hvc och be om en bakterieodling. Bakterieodlingen går till så att du får en bomullspinne (ser ut som en lång öron-tops) och ett provrör och får gå in på toaletten och ta provet själv. Du för då upp topsen i slidan och för runt den lite, och sedan lägger du topsen i provröret. Det tar några dagar att få svaret på bakterieodlingen och om det skulle finnas något som tyder på en infektion så får du information om vilken behandling som behövs.
Som du säkert har hört så är det inte alls ovanlingt att mensen är oregelbunden då man är ung, och det innebär inte att någonting skulle vara "fel" eller att man skulle behöva (eller ens kunna) göra någonting åt det. Men det är bra om du själv t.ex. antecknar i en kalender eller har en mens-app på telefonen där du skriver upp när du blöder så kan det vara lättare att på sikt se ett mönster i det. Det är inte heller så att alla skulle ha en mens som är helt regelbunden i den bemärkelsen att den skulle komma med exakt samma tidsintervall, men mensen räknas som regelbunden om den dyker upp en gång i månaden.
Det du skriver om dina bröst låter inte heller onormalt, och det betyder inte att de skulle vara "fel" utan bara att de ännu håller på och utvecklas. Tyvärr ser man oftast bara en sorts bröst i filmer eller på bilder och då kan man lätt få uppfattningen om att alla bröst skulle se ut så, men speciellt då man är ung är det vanligt att bröstvårtan inte är så tydligt upphöjd från vårtgården. Brösten fortsätter att utvecklas och förändras ganska länge, men det är nog inget "fel" på dem nu heller och det är ingenting du behöver skämmas över.
Försök att vara vän med din kropp och lära känna den. Det är kanske önsketänkande att man skulle komma till ett stadie då man älskar sin egen kropp, men det är bra om man kan lära sig att respektera och komma överens med den.
Det är bara att fråga pånytt om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi