Frågor om p stav :)
07.12.2015
Hej "Miss" Decibel!
Min fråga är lite om p stav? Varför man har de också vidare :) , jag ska få en p stav insatt på torsdag och vill fortfarande veta mer om de, bla varför man kan ha de, gör de ont att sätta in den? Såna saker som kan vara intressanta för mig just nu :)
Tack i förhand
Ps älskar eran sida jätte jätte mycket! FundersamTjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2015
Hej.
Roligt att du tycker om vår sida! Vi gör så gott vi kan :)
Det finns två olika sorters p-stavar; en som kan sitta inne i två år och en som fungerar i fem år. Den preventiva effekten består av att p-staven förhindrar ägglossning och gör slidans sekret ogenomträngligt för spermierna.
Skillnaden mellan p-staven och p-piller, plåster eller ringar är att p-staven endast innehåller gulkroppshormon. Så den är lämplig för sådana kvinnor som av någon orsak inte kan använda preventivmedel med östrogen.
Fördelen med p-stav är förstås först och främst att den förhindrar graviditet. Den minskar även mensvärken, och för en stor del av kvinnorna blir blödningarna mindre eller upphör helt.
Nackdelen med p-staven är att blödningarna åtminstone till en början kan bli väldigt oförutsägbara. Vissa kvinnor har mellanblödningar ganska länge efter att de satt in staven. Den kan även orsaka huvudvärk, fet hy och växlingar i humöret och vikten.
P-staven sätts in av en barnmorska eller en läkare. Du kommer att få en bedövningsspruta i armen, och efter en stund gör läkaren ett litet snitt uppe i överarmen genom vilket man lägger in staven. Det blöder inte mycket och då såret har läkt lämnar det sällan något synligt ärr. Man kan känna staven under huden, men det känns inte obehagligt, och man brukar inte ha ont efteråt.
Jag tror att det kommer att gå alldeles bra. Fråga av barnmorskan/läkaren i vilka situationer du borde höra av dig (vem och när skall du kontakta om du börjar blöda mycket eller länge, om du får problem med humöret o.s.v.). Sen är det bara att leva vidare och hoppas på att staven passar dig.
Lycka till!
Kram!
Tessi