Från bröst till bröstkorg-värk med mera!
25.11.2015
Hej Decibel! Tack för infon till mitt högstadie, var inte "aktuell" info för mig just nu men kanske för vissa...
Iallafall, vad som skulle vara bra info åt mig är ett svar på min fråga, som jag gubblat på.
Man kan inte börja tänka-tänk så får jag cancer? Men hur låter det med- tänk så har jag cancer? Vet att chansen för detta är ytterst liten för fjortonåriga tjejer som jag men vill gärna veta hur BRÖST känns. Vad är normala knölar?
Om du tänker dig ett bröst, sådär på inte jättestort men ändå synligt. Runt och Uppåt är det lite mjukt, men mer i mitten är det skarpare. Som själva bröstet innuti. Svårt att förklara, men runt är det "fläskigare" och inne en stor hårdare klump. Denna klump är i stort sett lika på båda brösten, men saken är att jag aldrig KÄNNT på mina bröst förut nåt noggrant. SÅ NU UNDRAR JAG-HUR KÄNNS DET NÄR MAN HAR BRÖSTCANCER OCH VILKA FLER SYMPTOM HAR MAN ISF? Tror ni jag har det? Har undrat på detta tre nätter och jag har svårt att somna därför.
En annan fråga- har sjukt mellan brösten ibland, som värk. Värken infinner sig även mer nere i bröstkorgen, in under brösten, båda sidorna av bröstkorgen och ibland den delen av armvecket som angränsar till bröstet men då mera ytligt. Har grubblat så mycket på detta de senaste dagarna! Kom typ på fredagen och hållit i sig. Känns "tungt" att andas. En del av värken tror jag att jag inbillar mig men inte allt. Kan komma när som helst.
Jag har sökt på cancersymptom (ej specifik bröstcancer, bara i övrigt) och pratat med mamma om min bröstkorgs-värk. Hon kunde typ lova mig att den inte var nåt allvarligt. Tänkte höra av mg till er och om det fortsätter en vecka träffar jag skolsystern. Kan det ha nåt att göra med min mens som borde komma när som helst?
Tack i förhand! Kan skicka ny fråga med samma signatur om jag kommer på mer!
Älgen Moses

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2015
Hej.
Bra bra att du frågar då det är någonting du går och funderar på. precis som du skriver så är det jättesällan fjortonåringar får bröstcancer. De normala knölarna i brösten som hänger ihop med att man är i puberteten och brösten växer brukar finnas precis bakom bröstvårtan och brukar kännas hård. Beroende på hur utvecklade brösten är så växer "knölen" med tiden. Då den börjar kännas så är den kanske lite större än bröstvårtan, och med tiden blir den större och breder ut sig över ett större område. Så dina bröst och knölar låter helt normala - mjukt runtomkring och en hård klump bakom bröstvårtan.
De allra flesta knölarna man har i brösten är helt normala, och det kan ju kännas förvirrande att veta vad som är vad. Därför tycker jag att man redan i din ålder kan undersöka sina bröst med jämna mellanrum så att man lär känna dem och vet vad som är normalt just för dig. Testa t.ex. att ligga på rygg (så att bröstet blir så platt som möjligt) och känn igenom hela bröstet med fingertopparna. Du kan också göra det i duschen då du har tvålat in dig. Det är bra att undersöka brösten efter att man har haft mens för då är brösten minst svullna. Till en början kommer det att kännas bara knöligt och klumpigt - och det SKALL det göra på en ung människa. Men med tiden kommer du att lära dig vilka knölar som hör hemma i dina bröst. Att lära känna brösten är alltså ingenting man gör på några dagar eller ens på några månader utan det tar år.
Betydligt vanligare tecken på bröstcancer är t.ex. att brösten plötsligt ändrar utseende, t.ex. att bröstvårtan plötsligt börjar dra sig inåt (om den inte tidigare har gjort det. På unga flickor är det ganska vanligt att bröstvårtorna är inåtdragna innan de växer till sig.) Eller att huden på brösten ändrar eller brösten börjar utsöndra vätska. Då skall du besöka en läkare eller tala med din hälsovårdare. Men det du skriver om dina bröst låter helt normalt.
Värken i din bröstkorg tror jag att beror på musklerna, jag tror inte heller att det är någonting allvarligt. Nästan alla har ju så att det ibland sticker till eller gör ont ett tag och man får inte alltid veta vad det beror på. Men om du ändå känner att du vill tala med någon så kan du bra gå och prata med din skolhälsovårdare om saken.
Ta det bara lugnt vännen, ingen panik.
Kram
Tessi