Gynekologbesök?
23.01.2017
Hej! Jag har haft problem med mitt underliv en lång tid nu. Har haft urinvägsinfektion 2 gånger på kort tid och ätit antibiotika för det, tror också jag haft svampinfektion och har ätit receptfri medicin för det. Jag har haft sex regelbundet i flera år med samma kille. Det har alltid gjort lite ont i början men sen har det lättat. Nu på senaste tiden gör det ont under hela akten. Inte sådär farligt ont men ändå.. känts av och alla säger att sex inte ska göra ont, så detta betyder ju då alltså att det är något som inte alls står rätt till. Jag undrar nu vad du tror att det kan bero på? Och ja... jag borde verkligen gå till en gynekolog men det känns som ett så stort steg.. så jag har några frågor till. Finns det gynekolog i Nykarleby? Vart ska man ringa och vad ska man säga? Kostar det och isåfall hur mycket? Hur ska man göra med betalningen när det är mina föräldrar som betalar räkningar och jag inte vill att de ska veta att jag varit dit?
Jag är så ledsen för att jag har det så här. Jag älskar min kille så mycket och jag vill verkligen kunna njuta av sex för det är det bästa som finns och att jag dessutom har kunnat ha det och det har känts bra så gör det ännu värre nu när det inte går. Hjälp mig jag orkar inte.
Tacksam för snabbt svar för jag orkar verkligen inte ha det så här längre. Ledsen tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2017
Hej,
Antibiotika ställer ofta till det i underlivet en hel del, och eftersom antibiotikan inte bara tar kål på de skadliga bakterierna utan också de goda bakterierna så är det väldigt vanligt att man råkar ut för en svampinfektion efter att man har ätit antibiotika. Men svampinfektionen går oftast att behandla med receptfria mediciner, antingen salva eller vagitorier, eller båda. Det finns också en tablett som fungerar bra, men då skall man först uppsöka läkare7gynekolog för att säkerställa att det verkligen är svampinfektion man lider av.
Du skriver ingenting om att du skulle ha några andra symtom från underlivet just nu, så förhoppningsvis är situationen lugnare nu. Men precis som du skriver så är det ju inte meningen att sex skall göra önt - så någonting behöver göras åt saken.
Det är lite svårt att svara på vad du skall göra åt smärtan eftersom jag inte vet vad den beror på. men ofta efter antibiotika och svampinfektion är slemhinnorna ganska sköra och torra, så många gånger kan det vara det som orsakar smärtan. Då tycker jag att ni skall testa med glidmedel. Glidmedel kan köpas i de flesta varuhus eller på apoteket, och sex blir alltid roligare med glidmedel - oavsett om man har några problem eller inte. Man behöver alltså inte lida av torra slemhinnor för att använda glidmedel utan man kan göra det bara för att det förhöjer njutningen.
Jag har egentligen svårt att tro att din smärta skulle bero på något anatomiskt "fel", utan sannolikt är det nog slemhinnorna som krånglar. Och i längden blir det lite självuppfyllande eftersom smärtan antagligen gör att du spänner dig mer och då gör det ännu mer ont. Det är alldeles naturligt och bara delvis viljestyrt - så det är inte nödvändigtvis så lätt att slappna av fast man vill.
Det skulle säkert vara bra om du besökte gynekolog för att kolla upp saken. Du har ju haft regelbundet sex under flera års tid så det finns nog annars också all anledning att besöka preventivrådgivningen. Besök vid preventivrådgivningen är gratis - eftersom det handlar om hälsovård (inte sjukvård - som då man besöker en läkare) Men olika kommuner har lite olika system då det gäller avgifter så även om jag inte tror att besöket skulle kosta någonting för dig så kan du fråga om saken då du ringer och bokar en tid. I "värsta fall" är det vanlig årsavgift, precis som vid läkarbesök på hvc.
Tiden kan du boka genom att kolla upp kontaktuppgifterna till "preventivrådgivningen" eller "familjeplaneringen" på din hemort. Då du ringer och bokar tid kan du helt enkelt säga att du aldrig har varit på en gynekologisk undersökning och att du vill kolla upp att allt ser ut som det ska, men du kan också berätta att du har haft problem med urinvägsinfektioner och svampinfektion - så vet de på förhand att det kan behöva tas en bakterieodling för att kolla att du just nu inte har någonting. (bakterieodlingen tas med en bomullspinne ur slidan, det är lätt och gör inte ont.) Sen då du är på mottagningen så kan du berätta att du upplever samlagssmärta och vill veta vad de tror att det kan bero på. Personalen (barnmorskan eller gynekologen) har nog hört konstigare saker så du behöver inte alls känna dig pinsam över att tala om sex med dem.
Nu skall du inte sitta hemma och fundera över detta mer än nödvändigt, utan kolla upp telefonnumret och ring och boka en tid så är problemet förhoppningsvis snart ur världen.
Kram
Tessi