HJÄLP
16.09.2017
Hej Decibel! Igår när jag varit på toaletten så märkte jag att med mina flytningar så var det blandat blod. Jag tänkte att det kanske var början på mens men idag hade jag också som flytningar blandat med blod? Har inte fått mens ännu och har inte haft sex Tjej 14

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2017
Hej,
Jag tror precis som du att det är din mens som håller på att börja. Grattis till det! Precis som du säkert har hört så kan mensen variera i mängd och färg från en gång till en annan. Så det kan hända att mensen denna gång är bara som en blodblandad flytning, eller också tilltar blödningen under de kommande dagarna. Det är olika för alla och det finns liksom inget "rätt" eller "fel".
Nu tycker jag att du kan göra en liten anteckning i din kalender så är det lättare att hålla koll och försöka förstå hur just din menscykel ser ut. Men som du vet så är det inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden i början så det är inte heller någonting du skall fästa så stor vikt vid. Den kommer när den kommer.
Sköt om dig!
Kram
Tessi