hjälp
11.08.2015
hej, jag har ett problem i mitt underliv och jag är så orolig över vad som kommer hända. Det är så att ja har varit till en gynekolog flera gånger för ca ett år sedan, jag fick en massa mediciner men inget fungerade. Då konstaterade gynekologen att jag hade något slags virus och det värsta av allt är att det luktar illa 24/7 och ibland får jag vårtor/blåsor där nere. jag känner mig äcklig och jag är så ledsen över detta och oroar mig om det helatiden. finns det inget som kommer hjälpa? ska ja bara lära mig att leva med detta? Någon kommer ju aldrig älska mig, och kommer ja någonsin få ha sex? och tänk om jag inte enns kan få barn och vad kommer hända med mig? tänk om jag får cancer eller något. vad skall jag göra? tanken finns i mitt bakhuvud varjedag. Ja kan ju inte skaffa pojkvän när det är såhär. Har tillochmed dissat en del pojkar som gillat mig som jag också gillat tillbaka pga. detta. :( Jag vill ju också leva som mina vänner, som har pojk/flickvänner.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.08.2015
Åh, vännen!
Vad ledsen jag blir då jag läser det du har skrivit. Du skall inte behöva känna såhär! Problemet gå säkert att lösa och det gäller bara att ta tag i det!
eftersom jag inte alls vet vad det är för virus det rör sig om så kan jag inte riktigt uttala mig om behandlingen. Men jag tycker definitivt att du skall besöka en gynekolog pånytt så att du blir undersökt och du får diskutera saken med någon som vet vad det handlar om! Gemensamt för många sorters virus är att själva viruset inte går att medicinera - det försvinner då det själv vill - och vissa virus försvinner inte alls utan blir kvar i kroppen (t.ex. herpes) men det betyder inte att man alltid kommer att besväras av dem konstant. De kan komma och gå - precis som herpes på munnen. Men om du besväras av att det luktar i ditt underliv så tycer det på att det finns en infektion fär - och den kan och bör behandlas för att du skall slippa den.
Det du skall göra nu är att genast boka tid till en läkare eller en gynekolog! Inte därför att det är allvarligt utan därför att du har gått med det så länge och så mycket tid och kraft har gått åt till att oroa dig för "tänk om.. tänk om..".  Nu är det viktigt att du tar en sak i taget och inte låter din fantasi skena iväg med dig. Det är ALDRIG bra att måla upp skräckscenarion för sig, och att fundera på att inte kunna få barn osv är i detta skede helt onödigt!
Jag kan inte skriva någonting om själva viruset eller behandlingen eftersom jag inte vet vad det är, så det viktigaste just nu är att du bokar en tid och träffar en läkare, så är jag säker på att det kommer att ordna sig. Oroa dig inte utan ta tag i det!
Kram!
Tessi