Infektion i underlivet
16.03.2016
Hej
Jo... det är så att jag hade en infektion som jag fick av att ha en tampong för länge inne, mer än 9-10 timmar.
Så vad kan man göra? Är det farligt och finns det någon hemhuskur/hemmedel man kan lägga? Vad mer kan man göra?
Har varit hos ungdomsmottagningen ca 2 månader sen och på resultatet var det bekräftat att jag hade en infektion, men det var inte skrivet vilken sort det var.
Hälsningar
sabben sabben

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2016
Hej.
Jag tycker att du skall kolla upp saken pånytt med ungdomsmottagningen. Om du har testat positivt för någon infektion så vet ju de vad det är för infektion det rör sig om och vad du behöver göra för att bli kvitt den.
Eftersom jag inte vet vad det är för symtom du har eller på vilket sätt du märker av infektionen så har jag svårt att uttala mig om vad du borde göra. Sådär generellt så gäller väl samma "regler" som för hur man sköter underlivet i allmänhet, d.v.s. att tvätta sig en gång om dagen. Inte använda tvål då man tvättar sig. Sova utan trosor och använda trosor av bomull, inte av syntetmaterial. På apoteket kan man receptfritt köpa olika mediciner som skall ordna upp med infektioner i underlivet, men jag tycker ändå att du skall börja med att reda ut vad det är för infektion innan du blandar in mediciner i det.
Som tur går det mesta att lösa. Lycka till!
Kram
Tessi