Jag undrar:
28.03.2017
Hej, har lite frågor:
Är det vanligt att ha bruna flytningar då man äter p-piller?
Kan det ta sjukt under samlag ifall pojken stöter i livmodertappen?
Hur ska man göra för att få orgasm på egen hand?(vet att det är individuellt, men ge tips tack)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2017
Hej.
Det är många saker som ändrar i kroppen och med menscykeln då man börjar med p-piller, så det är nog ingenting att oroa sig över fast man kan uppleva några avvikande symtom under de första månaderna.
Jag tycker helt enkelt att du skall följa med situationen under ett par månader och se vad som händer. Eventuellt kan dina flytningar upphöra efter din nästa mens. Det låter sannolikt att blödningarna du har upplevt i samband med sex kommer från din livmodertapp, och jag tror inte att du behöver oroa dig över dem heller - men det är givetvis viktigt att följa med saken, och om de fortsätter i mer än två månader så är det nog bra om du kontaktar preventivrådgivningen och diskuterar saken med dem.
Då man börjar med nya piller så brukar tre månader vara en riktgivande tidsperiod. Inom tre månader brukar det visa sig hur kroppen kommer att förhålla sig till pillren/plåstren/ringen, och sedan kan man överväga om man borde byta eller vad man skall göra. Jag inser att tre månader låter som en lång tid att gå omkring med avvikande flytningar - men förhoppningen är ju att de skall upphöra och att du sedan skulle vara som förr.
Så försök att ha tålamod, men om det känns ohållbart eller om flytningarna/blödningarna fortsätter i mer än tre månader sammanlagt efter att du har börjat med dina nya p-piller så kontaktar du preventivrådgivningen så att de får ta ställning till saken.
Kram
Tessi