kissenödig under samlag?
10.08.2016
Hejsan! Jag är en 16 årig tjej som känner ibland att jag blir kissenödig under samlag. Finns det nånting man kan göra åt det??
Tack så mycket i förhand. :) Kissenödigtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.08.2016
Hej.
Det är nog ganska vanligt att man upplever att man blir kissnödig under samlag. Det beror ju mycket på att urinröret och urinblåsan är "i händelsernas centrum" då man har sex. Dels kommer man kanske åt att stöta mot eller trycka mot g-punkten, som ligger vägg i vägg med urinblåsan, och dels svullnar ju nästan all vävnad upp av det extra blodflödet, vilket säkert också gör att det klämmer på urinröret. Det är som sagt ganska vanligt att tjejer känner att de blir kissnödiga under sex - men det är väldigt ovanligt att man faktiskt skulle kissa på sig.
Det är bra om man går och kissar innan man har sex om man vet att man brukar besväras av känslan av att vara kissnödig, och det är även bra att gå och kissa och tvätta sig efter att man har haft sex, på så sätt undviker man urinvägsinfektioner. Och om det känns som att du verkligen är på väg att kissa på dig så är det ju inte värre än att du får ta en paus och gå på toaletten.Lite irriterande och olägligt kanske men knappast någon katastrof.
Men genom att gå på toaletten innan så tror jag att du kan undvika de största problemen - för då vet du ju också att urinblåsan är tom och att känslan av kissnödighet inte beror på att blåsan är full utan att det trycker mot urinröret/urinblåsan. Och i vilket fall som helst är det ju ingenting farligt, utan alldeles normalt.
Kram
Tessi