Klåda
29.12.2024
Hej, för ungefär 1,5 månader sedan hade jag en mild svampinfektion. Den gick över med behandling men kan ibland fortfarande känna att det kliar på blygdläpparna. det är igentligen inget jag stör mig över men blir orolig. Min mamma säger att det kan vara medicinen som har torkat ut slemhinnan, kan det stämma? Jag har inte samma symptom nu som när jag hade svamp så jag undrar om man kan känna sig torr och irriterad utan att ha en infektion? Svampen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2024
Hej,
Det är helt normalt att det kliar i underlivet ibland utan att det beror på att någonting är fel, precis som var som helst på kroppen. Så om du inte har några övriga symtom så tycker jag inte att du skall oroa dig.
Torra slemhinnor kan i princip drabba vem som helst utan att det måste ha att göra med svampinfektionen eller behandlingen av denna, men det är ganska vanligt att det kan ta ett tag efter en svampinfektion innan man känner sig helt återställd, dels beror det säkert på att man lägger märke till alla känningar mera, men det är också tänkbart att slemhinnorna ännu håller på att återhämta sig. Vill du så kan du använda t.ex. Ceridalolja och smörja med det de gånger du upplever att det behövs. Ceridal kan du köpa på apoteket utan recept.
Tänk på att tvätta dig lagom ofta och enbart med vatten, och att ge ditt underliv möjlighet att andas ibland, t.ex. genom att sova utan trosor.
Kram,
Tessi