Klåda
13.03.2025
Hej, skrev till er förra månaden angående klåda på blygdläpparna och anus. Det gick över några veckor men nu har klådan kommit tillbaka. Huden är röd och kliar inte jättemycket men det är ändå jobbigt och jag är orolig att jag har något fel som aldrig går över :(
Jag har försökt lista ut vad det kan vara som ger mig dessa problem men kan inte komma på något speciellt. Jag har mesta dels utan trosor, tvättar bara med vatten, smörjer in mig med kokosolja eller vaselin då och då och duschar efter träning så att svett inte samlas där. Har inte förändrande flytningar och är inte sexuellt aktiv. Ändå återkommer problemet. Rakar mig inte heller. Det är små knottror som kliar runt ändtarmsöppningen och blyhdläpparna. Jag pratade med min mamma som sa att jag nog var torr bara vilket jag också misstänker men varför återkommer problemen efter bara någon vecka?? Jag har sjukt mycket ångest :/ Rädd
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
23.03.2025
Hej och tack för att du skriver till oss igen!
Jag är ledsen att klådan fortfarande bråkar och orsakar dig ångest. Förstår verkligen att det känns jobbigt och ångestfullt att ha sådana symptom och känna att man inte lyckas förändra situationen. Underlivsbesvär kan bli väldigt påfrestande efter en tid, men ge inte upp hoppet, det kommer att lösa sig.
Jag tror inte du behöver vara orolig över symptomen, men jag rekommenderar ändå att du tar kontakt med hälsovården (t.ex. ringer din egen hälsovårdsstation) för att utesluta att det inte är en svampinfektion som ligger bakom symptomen. En svampinfektion kan vara lite lömsk ibland så det är fullt möjligt att man har en svampinfektion även fast det inte känns som det. Och oberoende om det är svamp eller inte, är det bra att besöka en läkare för att få saken utrett ordentligt med tanke på att klådan besvärat dig så länge och uppenbart orsakar dig stress och oro.
För övrigt rekommenderar jag att du undviker att tvätta underlivet allt för ofta (underlivet behöver inte tvättas dagligen om man inte t.ex. tränat) eftersom det kan rengöra sig själv. Vatten har dessutom en uttorkande effekt. Jag rekommenderar även att du köper en salva (t.ex. Multi-Gyn, Vagisan, Vagi-C, eller Vagifem) som är utsedd för att balansera bakteriefloran i underlivet. Dessa fås på apoteket och används oftast dagligen över en längre tidsperiod. Följ instruktionerna som följer med i paketet. Vid behov kan du fråga apotekspersonalen om råd.
Hoppas du hittar den hjälp du behöver och att både klådan och ångesten snart lättar. Ha det bra och sköt om dig!
Kram,
Viveca