Kliar på snippan
05.08.2016
Hej, jag har problem med att där håret sitter på snippan kliar det hela tiden. Det är rött på vissa ställen. Jag har "undersökt" och konstaterat att på ganska många ställen är det flera hårstrån från hårsäckarna, kan det bero på det? Vill inte prata med någon om detta så är tacksam för svar! The CuCumBer

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.08.2016
Hej.
Det är svårt att säga vad det är som gör att huden kliar. Visst kan det bero på att det växer fler hår ur samma hårsäck, men det kan säkert också bero på någonting annat. Eftersom jag inte vet hur huden ser ut där så vet jag inte heller om de röda partierna beror på nån sorts eksem eller om de har blivit röda nu då du har kliat.
Jag tror hur som helst inte att det är någonting allvarligt. Börja med att tvätta dig med bara vatten en gång om dagen. Och smörj gärna huden med någon salva. (huden kan bli torr och irriterad här också. Försök att inte använda så spända trosor, och bara sådana av bomull. Gå helt utan trosor då du kan.
Om inte klådan blir bättre av att du smörjer med någon "vanlig" salva eller hudkräm så kan du testa med en salva som innehåller hydrocortison, dock är jag inte helt säker på om man får köpa den utan recept på apoteken där du bor eller inte.
Blir det inte bättre så kan du gå och tala med din skolsköterska om saken då skolan börjar. Men jag tror att problemet kommer att gå över av sig själv.
Kram
Tessi