Knöl
11.04.2016
Hej, jag har en knöl "i" min högra yttre blygläppen, har haft sånt förr men då brukar de försvinna men har haft denna under en längre tid, flera veckor och ibland är den större och gör mer ont och ibland mindre men känns fortfarande. Vill verkligen inte gå till gyn i onödan så vänder mig hit! Borde jag va orolig? Tjej17

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.04.2016
Hej.
Nej, jag tror inte att du behöver vara orolig. Jag tror att det är en talgkörtel eller hårsäck under huden som är inflammerad. Det är med andra ord som en finne under huden som ibland är mer irriterad och ibland mindre. De brukar nog bli bra av sig själva. Försök att hålla stället rent och torrt och undvik att klämma på knölen. Sen gäller det nog bara att följa med. Det är klart att om den blir så svullen eller sjuk att det blir ett problem så skall du ju kontakta en läkare, men annars kan du nog tryggt följa med. Antagligen kommer den att förvinna helt av sig själv.
Kram
Tessi