Knöl i underlivet
27.10.2020
Hej!
Jag har under ett års tid haft en lite knöl ( stor som en ärta) på yttreblygläppen på vänster sida nästan vid blygläpparna slut. Jag är nu jätterädd att de är vulvacancer. Knölen har inge blivir större under året. Det tar ont när jag trycker på knölen, men annars inte. Vad kan de vara? Jätterädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2020
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som bartolonit. På båda sidorna av slidöppningen sitter körtlar, vars funktion är att utsöndra sekret. Ibland kan körtlarna bli tilltäppta och/eller inflammerade och då kan det bli som du beskriver. Jag tror med andra ord inte alls att du behöver oroa dig över att det skulle handla om cancer.
Jag föreslår att du kontaktar preventivrådgivningen på din hemort och talar med barnmorskan. Ni kan då boka en tid för undersökning så får ni kolla upp vad det är och vad som behöver göras. I vissa fall räcker det med antibiotika om det är bartolonit, men om inflammationen leder till att det samlas mycket var som inte slipper ut (vilket det iofs inte låter som i ditt fall) så kan man behöva öppna den.
Oroa dig inte. Ring preventivrådgivningen.
Kram
Tessi