Knöl nära venusberg
02.11.2015
Hej, jag har upptäckt att jag har en knöl, lite större än en ärta som ligger nedanför venusberget nära de yttre blygläpparna på vänster sida. Den syns inte om man bara kollar. Men om man känner där så känner man den tydligt. Den gör inte ont men har inte märkt av den förut och undrar om det är normalt. Tack på förhand A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2015
Hej,
Jag tror att det är en tilltäppt talgkörtel eller liknande som har orsakat den lilla knölen. Så länge den inte gör ont eller verkar irriterad så är det knappast någonting du behöver fundera över. Du kan ju följa med situationen lite och känna efter någon gång om den ännu finns kvar, men försök undvika att klämma på den eftersom det kan göra att den blir irriterad och i värsta fall inflammerad.
Jag är inte riktigt säker på exakt var den lilla knölen finns, men i ljumsken har man t.ex. lymfkörtlar som kan reagera och bli mer kännbara om man t.ex. har en förkylning.
Men följ med situationen, och om den lilla knölen inte försvinner eller du är väldig bekymrad så kan du förstås kontakta en ungdomsmottagning och tala med en barnmorska eller läkare om saken.
Kram
Tessi