Kommer aldrig raka mig igen!
30.06.2018
Hej!
Bestämde mig för några dagar sedan att raka min fiffi för första gången, eftersom jag tänkt göra det ett tag nu. Kollade upp på internet och gjorde precis som det stod att man skulle göra.
Nu, några dagar senare, gör det ont. Huden är irriterad och torr, och nu vill jag bara att håret ska växa tillbaka.
Hur länge tar det innan håret växer tillbaka ordentligt, och finns det något man kan göra för att få det mindre irriterat och torrt?
Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2018
Hej!
Jag ska svara här så snabbt som möjligt så att du ska slippa lida längre i onödan. Men förhoppningsvis känns det bättre redan idag ifall du rakade dig i lördags. Nu borde stubben ha kommit så pass långt ut att det inte gör ont på samma sätt. Förhoppningsvis är inte stubben precis just så lång just nu heller att du får riv- och skavsår av dig själv när hud gnuggar mot hud.
Men tyvärr är det här en konsekvens av att raka bort allt könshår. Det är ju inte naturligt att raka bort allt, så naturligtvis är inte huden beredd på det här. Se, könshåret är ju där för väldigt bra orsaker, bland annat för att skapa luftkonditionering åt underlivet, forsla bort smuts, bakterier och fukt och skydda mot nötning - det är underlivets bästa försvarsmur. Dessutom hjälper det till att upprätthålla Ph-balansen uppe på venusberget och på utsidan av yttre blygdläpparna. Just rakning kan påverka Ph-balansen negativt genom att raklöddret eller vad du nu använde tvättar bort det naturliga fettet och de goda bakterierna som skyddar dig och ökar på Ph-balansen. Se, det ska vara surare runt underlivet och riktigt surt inuti slidan och mellan blygdläpparna för det i sig skyddar underlivet så att många bakterier inte kan överleva där.
Så om du vill att könshåret ska växa ut igen, så behöver du sköta om dig lite tills det gjort det. Att smörja med Bepanthen kan lindra det onda och kliande och svidande direkt, men använd helst också bomullstrosor med så lite gummiband och spets och sådant som möjligt. Din hud i underlivet behöver andas nu (och alltid) och det kan den inte lika bra om man har trosor av konstfiber. Speciellt strings ska du undvika just nu, de kan gnaga precis där du inte vill att de ska gnaga just nu. Låt underlivet andas så mycket som möjligt, så sov helst utan något täckande på underkroppen. En del intimvårdsserier har speciella salvor för nyrakade underliv, kolla tex vad RFSU har, men jag tror nog mer på Bepanthen.
Om du vill fortsätta vara rakad mellan benen, så verkar det funka för en del att raka ofta. Då kan huden liksom vänja sig vid det. Du följde ju redan intruktionerna noggrannt, så jag ids inte upprepa dem, men kom ihåg att smörja rikligt efteråt med någon oparfymerad, fuktgivande lotion. På en del ställen rekommenderas det kokosolja, men den har dessvärre antiseptiska egenskaper som just i underlivet kan ta död på de goda skyddsbobborna. Men mandelolja och andra ekoalternativ borde också funka.
Förövrigt önskar jag dig tålamod och att det snart ska gå över. Det är tyvärr så att man måste välja själv hur mycket man vill utstå för att passa in på olika skönhetsideal.
Kram, Liselott