Konstig blygläpp
19.08.2015
Hej! Det är en sak som jag blir jätte irriterad på och det är att min ena blygläpp är MYCKET längre/större en den andra. Det är inte direkt så att jag får ont eller sånt men jag blir irriterad på att den alltid fastnar på olika ställen när jag går och sånt. Den hänger så mycket så det ser jätte konstigt ut, nästan som en mini snopp. Finns det nåt man kan göra åt det? Tjej, 14år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.08.2015
Hej.
Det är nog mera en regel än ett undantag att blygdläpparna är olika stora - så är det för nästan alla. Alla könsorgan ser olika ut och även om trenden idag är att blygdläpparna skall vara små och symmetriska och huden skall vara ljus och hårfri, så är det nästan ingen kvinna som har ett underliv som ser ut så! Tyvärr gör dessa korkade trender att kvinnor blir osäkra och i värsta fall går och opererar sig för att de tror att de måste se ut på ett visst sätt.
Men om blygdläppen känns som att den är i vägen eller är så stor att den orsakar problem så tycker jag att du skall boka tid till en ungdomsmottagning och diskutera saken med dem. Om det är frågan om ett problem som orsakar t.ex. fysisk smärta så kan t.ex. en operation bli aktuell i något skede. Men operationer utförs naturligtvis inte innan man har utvecklats klart, eftersom kroppen då ännu ändrar utseende.
Så jag föreslår att du skulle kontakta en ungdomsmottagning och gå dit och tala med en barnmorska/gynekolog och se vad de säger. Men det är jätteviktigt att du kommer ihåg att alla ser olika ut och att vi alla skall se olika ut. Det är inget fel, och det kommer inte att hindra dig från att ha ett normalt och fint sexliv i framtiden.
Kram!
Tessi