Konstig lukt flytningar HJÄLP
09.12.2024
Hej, märkte igår att mina flytningar har en konstig lukt, det luktar inte illa och inte starkt men det luktar inte som det brukar. Det är svårt att beskriva lukten men det luktar typ lite svagt sött. Ändras flytningens lukt i samband med menscykeln eller är det något farligt. (Jag har nyligen haft svamp) flytningen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2024
Hej,
Flytningarnas lukt kan nog ändra lite från en dag till en annan, men eftersom du själv upplever att doften är främmande för dig så är den antagligen det. Jag tror förstås att du är extra uppmärksam på saken nu då du så nyligen har haft en svampinfektion men du känner din egen kropp bäst och vet hur den brukar fungera. Men jag tror inte nödvändingtvis att det finns någon anledning till panik och det är INTE någonting farligt. Sannolikt beror det på att ditt underliv inte ännu är riktigt i balans efter svampinfektionen.
Jag rekommenderar att du använder Gyno Lacta vagitorier några nätter för att hjälpa ditt underliv att återfå sin bakterieflora. Dessa kan du köpa på apoteket utan recept. Det du kan minnas är att de gör att flytningarna är rikligare dagen efter att du använt dem, men det är inte ett tecken på att någonting är fel.
Kram,
Tessi