Mår extremt dåligt och är snart på botten.....
25.02.2017
Hej decibel! Jag är en tjej på snart 15 år fyller 15 om 6 månader, jag har lite sådär funderingar om puberteten för det är så att jag har extrema problem med flytningar, jag vill inte direkt prata med mina föräldrar eller någon annan nära om det pga problem jag haft som barn (mobbning mm) jag har alldrig viljat att min mamma eller min pappa skulle veta hur jag egentligen känner/mår om puberteten. Som jag sa har jag stora problem med flytningar men ännu har jag inte fått min mens, för (ca 1-2 år) sen var mina flytningar ok men nu är de katastrof jag har papper i trosan dygnen ut. Mina bröst är knappt en 65A kupa. Detta får mig att känna mig väldigt utanför då alla mina vänner har bröst och lägger ut snygga bikini bilder på socialamedier. Jag vet att erat tips komemr vara att jag ska vänta men mår extremt dåligt över allt och vet ej vad jag ska göra. Har sååå mycket frågor, tex när jag ska få min mens, när ska mina bröst börja se ut som bröst, när ska killarna börja se mig och massa mer. Har försökt med de flesta tipsen jag kunnat hitta på interneten om att gr brösten massage, äta soya mm. Men inget funkar.... har fått de flesta tecken på puberteten, finnar ,hår mm men inga bröst. Mång jag "känner" frågar ofta hur gammal jag är eller tror jag är 12, detta trycker ner mig ännu mer då mina vänner ser ut som 15,16 alltså vad vi är medans jag ser ut som att gå i 5-6. Jag får ofta känslan att jag inte duger och jag vet att jag gör det men att veta att jag ser ut som en 12 åring när jag egentligen snart går på gymnasiet är verkligen inte roligt, när man lixom hört av sina föräldrar att jag inte kan komma in på 15 årsgräns filmer på bion för att jag ser ut som 11-12 så mår man ärligt piss. Mårdåligt

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.03.2017
Hej, kära du <3
Du har ju säkert hört det miljoner gånger förr, men vi utvecklas ju lite olika. Det sitter i våra gener och om man ser på sin mamma, mormor, moster så kan man se ungefär hur man kommer att börja se ut. (På gott och ont...)
Det finns inga sätt att påskynda bröstens utveckling, de växer så som det är bestämt att just dina bröst ska växa. Jag kan förstå att det känns jobbigt både att se då andra sätter upp bilder på sig i bikini och att folk tror att du är yngre än vad du är. Men jag ska säga dig en grej, det är inte kul att vara den första som får bröst heller. Jag hörde till de som fick bröst i fyran och mens i sexan och det var inte heller kul. Jag minns att det var jätte jobbigt då killarna började restas och ha sig. Jag började ett tag gå med kutad rygg för att mina bröst inte skulle stå ut så mycket. Än idag skulle jag gärna ha mindre bröst men jag har ändå förlikat mig med dem. Försök se på bilderna vissa sätter ut att de är ett tecken på att de inte tror att de duger och att de söker bekräftelse. För det är ju egentligen det som alla selfie bilder handlar om, man vill att folk ska gilla och skriva att waaaao va snygg å liknande. Innerst inne är man inte säker på att man duger och är tillräckligt snygg. De allra flesta tänker så, fast man inte tror det.
Det finns många bra bh på Lindex och H&M. Det finns ju modeller som förstorar brösten (bombshell) som du kan välja. Du behöver ju inte ha en tunn utan stoppning, de behöver inte ens vara dyra. Det är mycket viktigt för ens självkänsla att känna sig snygg och till sin fördel. Att känna att du är snygg ända innifrån bh kan göra susen. Sen är det jätte viktigt hur vi talar till oss själva med vår inre röst. Om vi dissar och trycker ner, som vi tyvärr oftast gör, så börjar vi må dåligt och drar oss undan andra och isolerar oss. Och så börjar vi må ännu sämre. Tala till dig själv på samma sätt som om du skulle prata med din kompis, ge tips och råd och avdramatisera. Vi har alla en liten drama-queen inom oss som lätt gör allt jääääätte stort och jääätte bedrövligt. Man ska vara snäll med sig själv, pyssla om sig på alla sätt så att man mår bra. Ibland måste man få skämma bort sig själv :)
Det första och viktigaste steget mot att andra ska börja gilla en är att man gillar sig själv. En person som gillar sig själv är trevlig och rolig och känns som en man vill umgås och vara med. Medan en person som hela tiden nervärderar sig själv gör att man plötsligt också börjar se den personenes fel och brister, som man inte såg tidigare. Ingen av oss är perfekt, men ingen har bara dåliga sidor heller. Sök fram dina gåvor i livet och lyft fram dem!
Om jag var du skulle jag först och främst jobba med min självkänsla, sen kommer nog allt det andra på köpet. Kolla in våra infosidor om sjävlkänsla HÄR.
Fast det säkert inte är till någon tröst nu, så är jag helt säker på att du inom några år kommer att vara jätte lycklig och nöjd över att se ung ut. Ingen vill egentligen se äldre ut än vad man är, men såklart känns det piss just nu att folk tror att du är yngre. Men det är mycket övergående, tro mig.
Sätter ännu med en stilguide, där du kan söka fram din kroppstyp och se vilka plagg som framhäver dina finaste sidor.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna