mensen sen
07.05.2016
Hej decibel hur länge får mensen vara borta för nu har min mens varit försenad i två dagar men jag vet att det kan ändra dagar och hoppa över men hur länge får den vara borta före man måste söka hjälp?
Tack på förhand!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2016
Hej,
Det är ju inste så speciellt mycket nån annan heller kan göra åt att din mens är sen, så du kan nog vänta i lugn och ro.
Om det finns risk för att du kan vara gravid så tycker jag att du skall testa dig då mensen är sen, men om det inte finns risk för graviditet och du mår bra så är det bara att vänta. Läkare brukar inte göra någonting åt saken i första hand eftersom det i de allra flesta fall är alldeles normalt. Men om mensen är borta i mer än 6 månader så brukar man börja utreda vad det beror på.
Så ta det riktigt lugnt. Jag antar på basen av din fråga att din mens brukar vara väldigt regelbunden, så högst sannolikt är det bara en tillfällig liten störning någonstans som gör att din mens är sen, och den kommer antagligen när som helst.
Bara att följa med läget och ta det lugnt.
Kram
Tessi