Ömma bröst
31.05.2018
Hej
Jag undrarde över en sak. Alltså mina bröst har varit ömma ganska länge för det är ju så i puberteten när brösten utvecklas. Men nu de senaste dagarna har mina bröst påriktigt varit jätte ömma, de gör ont om något snuddar i dem.
Vad kan dethär nero på?
Juni

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.06.2018
Hej.
Ja, brösten kan vara väldigt ömma då de utvecklas. Men de är ofta ännu mer ömma strax innan mensen, eller om man är gravid. Om du inte har haft oskyddat sex så behöver du ju inte oroa dig över det, men om du har haft det så finns det kanske orsak att testa sig.
Det är helt normalt att brösten kan vara jätteömma och oftast är det inte ett tecken på att någonting är fel utan snarare tvärtom, att allting står helt rätt till och att din kropp reagerar på hormonväxlingarna som sker under menscykeln.
Ingen orsak till panik.
Kram
Tessi