Ont i underlivet
06.04.2018
Hej!
Jag är en tjej på snart 17 år som har ett problemen, antar jag.
Jag brukar få väldigt ont i underlivet, ungefär som att man får kramp typ. Detta kan jag få oavsett om jag är nära menstruationen eller inte. Som nu är det den 6/4, och jag bukar få mens runt den 15 och ändå får jag ont. Det gör även ont när jag för in något i slidan och ibland så bara hugger det tag och gör jätte ont. Det känns typ som att det knyts åt. Jag har inte såhär hela tiden, men när det väl kommer så får jag verkligen ont. Man kan typ jämföra det med magsmärtor fast det sitter vid underlivet.
Vad kan detta vara? JL67

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2018
Hej.
Jag tror inte att det är någonting farligt. Sannolikt är det nån form av muskelkramp du upplever. Men för att vara på den säkra sidan så tycker jag att du skall boka en tid till preventivrådgivningen och bli undersökt. Smärtor i underlivet hos tjejer är inte ovanliga, men det kan ändå vara bra att kolla upp saken.
Så ring och boka en tid, så känns det bättre sen då du vet hur det ligger till. Kontaktuppgifter hittar du på din hemorts hemsida på nätet.
Kram
Tessi