Ont vid sex, snippans anatomi
20.09.2024
Tjena, jag har stora problem med att det gör ont vid sex. Har haft så i snart 2 år nu och det gör fruktansvärt ont varje gång, skulle säga en smärtskala på 9/10 ont. Och jag är rädd att detta beror på något farligt. När jag känner inne i slidan är det som en ”bulka” upp mot magen precis vid slid ingången. Ska det vara så? Det är liksom inte bara ett tomt hål om man kan säga så. Jag blöder även efter sex. Kan det vara något farligt? hon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.09.2024
Hej,
Jag tror inte att det är någonting "farligt", men eftersom det gör så ont som du beskriver och du skriver att du blöder efter sex så är det definitivt någonting du skall kolla upp. Det är inte meningen att sex skall göra ont, men även om det är ganska normalt att det nån gång kan göra ont så skall det inte vara på smärtskala 9/10. Jag kan tyvärr inte svara på vad det är som orsakar smärtan eller blödningen och därför är det jätteviktigt att du kontaktar preventivrådgivningen på din hemort och bokar tid till en gynekolog som kan undersöka dig.
Jag vet att det är skrämmande att uppsöka en läkare då man själv misstänker att någonting kan vara fel, men det är trots allt bättre at få det kollat än att gå omkring och oroa sig och utstå smärta. Kontaktuppgifter till tidsbokningen i din hemkommun hittar du här.
Kram,
Tessi