Överkänslig där nere som tjej
08.01.2025
Hej!
Varför har jag blivit så extremt överkänslig vid underlivet?
Förr när jag och min kille Hade sex och han gick ner på mig kunde det ta väldigt lång tid för mig att komma, ibland kunde jag inte ens komma. Men nu de senaste veckorna tar det påriktigt två minuter för mig att komma och det är tråkigt för han hinner bara börja och sen så måste han sluta. Onanerar väldigt ofta också så tror inte det beror på det. Bara väldigt jobbigt för jag vill att de ska kunna vara som förr och kunna ta lite tid så är det skönare och inte bara ner och upp igen för att det går så snabbt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.01.2025
Hej,
Tyvärr har jag svårt att svara på vad det beror på att du plötsligt har blivit så mycket känsligare i underlivet, men det är inte ovanligt att känsligheten kan variera. Ofta hänger det ihop med att också sexlusten kan vara större, så är det någonting du har märkt av? Om även din sexlust har ökat så är det rimligt att din kropp är lite mer "redo" då ni börjar på och då tar det mindre tid från att man börjar på tills man når orgasm. Är det några andra förädringar som har skett under de senaste veckorna?
Mitt råd är att inte drabbas av panik för det finns inget som säger att detta skulle vara en bestående förändring, det kan hända att det hänger ihop med t.ex. hormonella processer som vi inte själv kan styra över och knappt är medvetna om. Jag förstår att det kan kännas trist då någonting plötsligt förändras från det man är van vid, men det att sexlivet förändras är någonting som kommer att ske flera gånger ännu under ditt liv, och det kan ju vara både på gott och ont. Det ger oss en möjlighet att anpassa oss och hitta nya sätt att göra saker. Jag inser att detta låter tråkigt, men sexlivet och hur kroppen reagerar är inte någonting som är konstant - men det möjliggör också (om vi har turen att vara nyfikna) att vi utvecklas och hittar nya sätt att njuta som kanske är ännu roligare.
OM det känns som att känsligheten bara ökar istället för att återgå till hur det har varit så tycker jag att du skall ta upp saken med en gynekolog som kanske har mer kunskap, men jag tror inte att det är någonting som är "fel".
Kram,
Tessi