P-piller , blöder utan att jag ska
17.07.2018
Hej! Jag äter p-piller och tar det vid ungefär samma tidpunkt varje dag. För 1v sedan nu så bytte jag p-piller på grund av att de 3 månaders kartorna var slut så jag fick hämta en ny sort. Men det är en annan sort p-piller. De senaste dagarna har jag blödigt mycket till och från samt brunt/rött. Jag har också haft ont i magen, men har samt tagit mina p-piller varje dag. Denna månaden valde jag dock att ej ha min mens vad kan detta bero på? Sofia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.07.2018
Hej,
Som jag förstår det så valde du alltså att äta två kartor ihop, men bytte pillersort så att den första kartan var dina "vanliga" piller och den andra var de nya? Det är möjligt att hormonsammansättningen i de nya pillrena är lite annorlunda, och att det gör att du nu har fått mellanblödningar.
I sig är det ingenting oroväckande att du har fått mellanblödningar. Det är helt enkelt svårt att veta om kroppen klarar av att hoppa över mensen med att äta flera kartor på raken, speciellt om man byter sort. Så bara du vet att du har ätit dina piller som du borde så tycker jag inte att du skall oroa dig över din blödning. Ibland kan blodet ändra lite i färg och konsistens då man byter p-piller (eller helt utan synbar anledning) och det är inte heller någonting du behöver oroa dig över. Det är helt normalt.
Fortsätt att äta dina piller så kommer nog blödningen att upphöra sen då det är dags för det. Det finns inte så väldigt mycket annat du kan göra åt saken än att ha tålamod och vänta.
Kram
Tessi