Sjukt i urinrör
27.09.2016
Hej!
Det svider i urinröret och trycker i magen och känns obehaglit när jag kissar, det börja kännas såhär efter sex å det har vari lite konsti känsla hela dan men nu på kvällen blev det värre. Vad kan de vara? Malena

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2016
Hej,
Det låter som om det kunde vara början till urinvägsinfektion? Har du haft UVI förr? Om det inte gör direkt ont då du kissar så tycker jag att du skall försöka dricka mycket. Gärna sura grejer, t.ex. tranbärsjuice eller lingonjuice, och ta mycket c-vitamin. Ibland kan man klara sig med blotta förskräckelsen om man spolar urinvägarna rena ordentligt.
Men om det är så att dina symtom har blivit värre nu, om det gör ont då du kissar, om ditt kiss är grumligt eller blodblandat så skall du kontakta hvc och gå och lämna ett urinprov. Om det har gått så långt att det redan är en urinvägsinfektion, och inte bara irritation, så behöver du en antibiotikakur för att bli bra igen.
Vissa personer är väldigt känsliga för urinvägsinfektioner och då är det tyvärr ofta i samband med sex som problemen uppstår. Därför är det bra, om man vet om att man är känslig, att man alltid går och kissar direkt efter sex, och om möjligt att man tvättar sig både före och efter att man haft sex för att minimera bakteriernas antal.
Men beroende på hur du mår idag och hur det känns att kissa får du antingen dricka massor eller kontakta hvc.
Hoppas att det reder upp sig
Kram
Tessi