SMÄRTA
15.05.2016
Hejsan, jag har ett stort problem som jag besväras av varje dag.. Jag har fruktansvärt torr hud i underlivet och sprickor nästan överallt (vad jag känner själv)
Varenda gång efter sex så svider det och gör jätte ont precis mellan sidan och analen, jag upplever som att det vore en spricka eller liknande. Och jag blöder även efter sex eller efter toalettbesök (av såren alltså) Jag använder vitt vaselin till att smörja mig på dagen, använder alltid glidmedel till sex. Jag har haft så här i 5 år men det blir besvär för mig och min pojkvän numera och sexet blir mer och mer sällan, det tar på vårat förhållande.. Jag har gått till läkarna mer gånger än vad jag kan räkna på händerna men ingen har kommit fram till något.. Snälla kom med tips alltifrån vad jag kan säga till läkarna? Till vad jag kan göra för att det ska försvinna? Och till och med vad jag kan göra för att inte vårat sexliv ska bli sämre än vad det är?... Måste även tillägga att sex inte längre är skönt för mig då det bara skaver och gör ont!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2016
Hej.
Jag förstår att detta måste vara oerhört jobbigt för dig, och att det säkert är påfrestande för ert sexliv. Det är ju ändå ganska oundvikligt att man börjar undvika sådant som bara gör ont. Dels så tycker jag att det är jättekonstigt att du inte har fått nån hjälp för ditt problem av läkarna/gynekologerna, men dels skall vi också försöka se det positiva i det - då detyder det ju antagligen ändå att det inte är ett fysiskt fel eller en sjukdom, för isåfall skulle de sannolikt ha märkt det. Det är ju ganska vanligt att man nån gång efter sex kan känna att huden har spruckit lite vid slidmynningen och då svider det t.ex. då man kissar efteråt. Men vanligtvis brukar dessa sprickor läka snabbt och inte orsaka problem.
Du skriver alltså att ditt problem har pågått i över 5 år, vilket är en väldigt lång tid. Jag skulle ju helst vilja att du ändå, trots att du redan har gjort det massor av gånger besökte en gynekolog för undersökning. Bara så att de får säkerställa att det inte är någonting som är fel. Det finns t.ex. vissa hudsjukdomar som kan vara speciellt framträdande i just genitalområdet som ger de symtom som du beskriver, och dem borde man utesluta.
Det jag vidare tycker att du kan testa är som jag skrev om tidigare. Att skippa vaselin - eftersom det inte tillför någonting. Vaselin består av mineralolja, d.v.s. det kan inte tillföra någon fukt till huden utan lägger sig bara ovanpå som en yta. (fördelen är att den egentligen aldrig orsakar allergi, så det är därför den ofta finns i olika hudkrämer.) Så sluta med den, och smörj istället underlivet med kokosolja/kokosfett. Det får man köpa i nästan vilken matvaruaffär som helst och den finns vid de andra matoljorna. Förutsatt att man inte är allergisk mot kokos så brukar denna olja fungera bra och vara behaglig. Man kan även använda den som glidmedel. Så är det förstås viktigt att du inte tvättar underlivet med tvål, utan endast med vatten, och att du använder trosor av bomull.
Efter sex är det viktigt att du tvättar dig, så att inte de små såren och sprickorna irriteras ytterligare. Men som sagt, bara med vatten.
Problem som har pågått under en lång tid brukar sällan lösa sig i en handvändning. Men jag tycker ändå ibnte att du skall ge upp hoppet utan försök att hitta en gynekolog som verkligen förstår problemet, och som vid behov kan remittera dig vidare till en hudläkare som kanske vet mer om vad som kunde hjälpa dig. Jag hoppas att det snart skall vända. Skriv gärna och berätta.
Kram
Tessi