Snälla mår skit..
09.05.2016
Hej!
Jag är en tjej som fyller fjorton den 8agusti och inte fått min mens än,jag är helt platt har kupa 65A om ens det. Jag fick en stor knöl under höger bröstvårta för drygt 2år sedan och min andra börja växa för typ ett halvår sedan. Som jag sa hade jag inte fått min mens än men mamma sa att hon fått den när hon var 14 lite tidigare. Mår skit just nu vill vara som alla andra tjejer när jag tittar på mig och tjejerna i 4 så är bara jag platt,så jag undrar när min mens kommer och när mina bröst kommer börja bli större +tränar gymnastik 2ggr i veckan,dans 1ggr i veckan och 3ggr i skolan och Teakwondo 1gg per vecka. Vill inte sluta på mina sporter men vill inte heller att alla killar ska tycka att jag är den minsta i klassen och säga du kan väll inte ens ha bh Kan nt ta upp det med mina föräldrar för mamma tycker/säger att jag kommer utvecklas men hon fattar inte pallar nt med att alla säger vadå har inte du fått din mens än oj vill att killarna ska titta på mig me..... SOShjälp

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.05.2016
Hej SOShjälp!
Jag förstår absolut ditt problem, det är inte kul att känna sig steget efter kompisarna och inte kunna få samma "förmåner" som de (tex pojkars blickar om man skulle vilja ha sådana). Det är så lätt också att börja oroa sig för att något ska vara fel med den egna kroppen.
Men jag vill i alla fall först trösta dig med att din oro är helt normal, du är absolut inte ensam om att känna så här! Det finns många andra jämngamla med dig som inte heller fått mens, bröst och kvinnliga former ännu. De kanske bara inte talar så högt om det, de kanske också tycker att det är pinsamt att de inte fått ännu och vill därför inte att någon annan ska uppmärksamma det. Men om du riktigt ser dig runt i skolan, så kommer du att se att det sist och slutligen inte är så stor del som har bröst ännu (svårare att veta om de har mens - de som är stolta över att de har fått mens brukar tala högt om det, resten inte). Du kanske till och med märker att en del försöker hålla armarna täckande över bysten ganska ofta eller dra ihop axlarna för att det inte ska märkas att de fortfarande är platta.
Men det är alltså främst de tjejer som fått bröst och kvinnligare former som märks - eller alltså uppmärksammas av pojkarna först och främst. Om tjejerna är stolta över sina bröst, så skjuter de också (medvetet eller omedvetet) ut bröstkorgen mer, så att brösten ska märkas mer. Om ett år eller två så jämnar det här ut sig, då de allra flesta utvecklat sina kvinnligare kroppar, det kanske bara är just nu som skillnaden märks bäst.
Tyvärr kan man inte skynda på sina brösts utveckling, de utvecklas av sig själva i den takt som generna förprogrammerat att de ska utvecklas i. Under puberteten varierar det inte bara när folk kommer in i puberteten eller blir "färdigväxta" utan olika människor kan utvecklas i olika ordning (tex få bröst redan ett år innan mensen kommer eller tvärtom, få könshår och finnar långt före mensen kommer osv). Dessutom kan man utvecklas i "knyckar", alltså relativt mycket på relativt kort tid. Det har du säkert hört om tonårskillars plötsliga tillväxt på längden, men detsamma gäller även sådant som höftbredden eller mensen. Men det här är alltså inget vi kan bestämma över eller påskynda. Allt händer i sin egen takt och man kan inget annat göra än att ha tålamod med den egna kroppen. Ledsen, men så är det.
Och tro absolut inte att någon av mirakelkrämerna som det görs reklam om ska funka, det finns inget man kan smörja på brösten eller äta eller träna för att de ska växa snabbare. Det är bara folk som försöker tjäna pengar på andras komplex, det finns ingen garanti för deras produkter.
Det som däremot kan hindra bröstens och mensens utveckling är om man äter alldeles för lite eller tränar alldeles för mycket. Se, kroppen har faktiskt liksom lämnat kvar på stenåldern och tänker bara på överlevnad. Om man äter väldigt lite, så att man blir undernärd, har för lite underhudsfett, så tror kroppen att nu är det ständig svält i grottklanen du lever i. Då prioriterar den att överleva själv framom att kunna skaffa barn. Och för att inte kunna bli med barn så trycker den på ägglossningens pausknapp och då får man ingen mens. Enkelt förklarat, men det handlar bland annat om att det behöver finnas tillräckligt med fett i kroppen för att hormonerna som styr mensen ska funka. Därför tappar ofta tex anorektiker sin mens.
Om man tränar väldigt mycket samtidigt som man äter väldigt lite, så tror kroppen att det inte bara är dåligt med mat runt din grotta, utan att du också måste anstränga dig hårt, länge och ofta för att hitta tillräckligt för att överleva. Vilket den tolkar som att det definitivt inte är läge att skaffa en till mun att mätta. Så ingen mens. Hur mycket som är för mycket när det gäller träning är svårt att veta, eftersom man kan träna sporter hårt och man kan träna lätt, och så hänger det väldigt mycket på vad och hur mycket man äter. Får kroppen all den näring, energi, alla vitaminer, tillräckligt med fett osv som den behöver för att kunna fixa mens, så kommer mensen nog ändå när det var tänkt att den ska komma enligt den genetiska programmeringen. Använder man mer energi än vad man får in under en dag, så väntar den på bättre, hälsosammare tider.
Det är alltså omljligt att veta när din mens tänker komma. När mammor, systrar, mostrar osv fått sin mens och bröst kan ge en vink om när du kommer att få dina, men det kan ändå variera massor. Ibland kommer mensen mittiallt och brösten på bara några månader, ibland tar det längre (vilket också kan vara bra, växer de för snabbt kanske huden inte hinner med, och då får man hudbristningar på brösten). Så försök att ha tålamod med din egen kropp och sköt om den <3 Och ha tålamod med killarna. De fattar nog egentligen de också att det finns så mycket mer en tjej handlar om än bara bröst. Det är bara lite nytt och spännande just nu, men de ser nog sådant som vackra ögon, ett härligt skratt och bra humor också! Det är inte brösten de blir kära i sedan :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott