svamp?
29.05.2018
jag är en tjej på 14 år. Mitt underliv är rött och irriterat, kliar lite, och jag har flytningar som luktar. Jag vill helst inte gå till en gynekolog, och jag undrar om man kan behandla sig utan att behöva göra det. Därför undrar jag om det är svamp eller bakteriell obalans. Mina flytningar är lite gryniga.
Tack för hjälp anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2018
Hej.
Det är ganska svårt att säga vad det är bara på basen av det du skriver. Dels kliar det och är irriterat, vilket det kan göra både vid bakteriell obalans och vid svampinfektion. Flytningarna är gryniga - vilket de ofta är vid svamp - men du skriver också att de luktar, vilket inte är typiskt vid svampinfektion.
Jag tycker därför att du skulle börja med att behandla det som bakteriell obalans, d.v.s. börja med att gå till apoteket och köp vagitorier (tabletter som läggs in i slidan) eller gel. Det finns ganska många olka sorter att välja mellan. T.ex. Vagi-care, Vagi -C, vaginal Balans o.s.v. Vagitorierna läggs oftast in till natten, så hålls de bäst på plats och gör störst nytta.
Så skall du tvätta dig med vatten dagligen (ingen tvål i underlivet!) och försöka att sova utan trosor. Trosorna du använder på dagen skall vara av bomull - inte av syntetmaterial (eftersom syntetmaterial inte andas och därför ökar värmen + fuktigheten och därav mängden bakterier.
OM det skulle vara så att du inte märker någon förbättring på några dagar så kan du testa att behandla dig med Canesten, som är en salva mot svamp i underlivet.
Men om inte det heller fungerar så bör du vända dig till en barnmorska eller hälsovårdare så att de kan lägga remisser till provtagning. Om du själv vet att du inte har haft oskyddat sex så behöver du inte oroa dig över det, men om det finns en sådan risk så är det ännu viktigare att symtomen tas på allvar och kollas upp.
Det fixar sig nog.
Kram
Tessi