Svamp eller annat?
28.07.2017
Hej
Jag fick barn för 3 mån sedan och sen dess lider jag av svamp i underlivet och hemoroid. Jag har använda tabletter gång på gång mot svamp men det har inte hjälpt. Till slut fick jag den lång tids behandling som kändes bättre . Men efter min mens börjat klia svida och komma bubblor från underlivet då och då! Har inte haft sex på länge pga behandlingen. Vad kan detta vara ? Det är helt nytt. Tidigare det kliade endast. Lovely

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.08.2017
Hej,
Eftersom du så pass nyligen har fått barn så är det sannolikt att det inverkar på saken. Ganska länge efter förlossningen kan man ju blöda lite, vilket naturligtvis påverkar pH-balansen i slidan eftersom blodet inte är så surt som slidan i allmänhet vill vara. Likaså kan det påverka saken om man under förlossningen har fått rupturer (sår och sprickor) i vävnaden.
Men med tanke på att det är så pass kort tid sedan du fick barn så tycker jag att du skall diskutera saken med en gynekolog eller barnmorska som kan undersöka dig och ta en bakterieodling från slidan för att se vad det är som orsakar klådan och flytningarna. Dety skulle vara bra om du blev undersökt speciellt med tanke på att du upplever att tabletterna inte hjälper.
Hemorrojder är väldigt vanliga i samband med graviditet och förlossning. Ibland finns de inuti ändtarmen och ibland vid ändtarmsmynningen eller utanför. Oftast brukar de försvinna av sig själv med om de orsakar problem kan man också försöka behandla dem med salva eller suppositorier. Viktigt att tänka på är att man försöker äta sådan mat så att avföringen inte blir för hård. Om man måste krysta väldigt mycket vid toalettbesöken så kan problemet med hemorrojder förlängas eller försvåras. Försök därför att påverka avföringens konsistens genom vad du äter, och vid behov köpa t.ex. Sheriproct Neo salva eller suppositorier från apoteket. Man får köpa dessa utan recept.
Men om du besöker gynekologen för att diskutera din svampinfektion/infektion i underlivet (vilket jag absolut tycker att du skall göra) så kan du ta upp hemorrojderna på samma gång. Du behöver inte känna att det är pinsamt - det är otroligt vanligt och läkaren har garanterat svarat på samma frågor massor av gånger förr. Ta hand om dig själv!
Kram
Tessi