Svamp/sjukdom/influensa?
28.08.2024
Hej!
Jag har nyss märkt att jag nära slidans öppning har som två vita prickar. Skrapade på dem lite med en tops och det visade sig vara två minimala röda prickar som det bara samlats flytningar på. Dessa gör inte ont och svider inte.
Nu undrar jag vad detta kan vara. Jag använder p-ring men har gjort i nästan ett år så jag tror det skulle vara konstigt om det uppkommer pga det så långt efter.
Sex har jag inte haft sedan mars i år och alltid haft sex med fasta partners som varit oskulder, så sannolikheten är extremt låg att det skulle vara en könssjukdom.
Nu kom ja dock på att jag varit flunssig sedan slutet på juli/början på augusti. Varit lite småfebrig ibland, men främst störst av en rethosta som aldrig försvinner. Undrar om "såret" kan ha något att göra med influensa. Hittar vaga svar på engelskaen inga på finska/svenska. Har ett svagt minne av att jag som liten (10 år kanske) haft ett liknande vid förkylning (den flunssan var dock mer ihärdig med feber osv).
Jag undrar alltså om ni hört talas om att det kan finnas ett smaband mellan flunssa och "sår" i underlivet eller vad detta annars skulle kunna vara? (Har inte använt ny parfym/tvål/tighta kläder/ny diet eller liknande). Md

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.09.2024
Hej,
Man kan ha små övergående prickar eller knottror även i underlivet, precis som på alla andra ställen på kroppen, och med tanke på att du skriver att prickarna inte gör ont och inte svider så tror jag helt enkelt att det är små talgkörtlar som temporärt är svullna eller irriterade. I nuläget tycker jag inte att du behöver göra någonting alls åt dem utan du kan helt lugnt följa med och se vad som händer.
Om man t.ex. använder binda eller trosskydd vid mens så kan en så "enkel" sak som att någonting ligger mot huden och håller kvar fukten göra att huden blir lite irriterad. Då kan det hjälpa att t.ex. sova utan trosor (då man inte längre blöder) för att huden skall få andas. Tvätta dig med vatten och använd bekväma underkläder som inte skaver.
Om prickarna skulle börja orsaka problem eller förändras på något sätt så kan du ta upp det med t.ex. en skolhälsovårdare eller barnmorska vid preventivrådgivningen, men jag tror inte att du behöver oroa dig över dina prickar.
Kram,
Tessi