Sveda vid sex
26.07.2018
Hej, jag har problem vid sveda under och efter samlag. Har nyligen förlorat oskulden med min pojkvän men när vi har sex svider det i underlivet och även efteråt. Jag är alltid väldigt våt, vi använder glidmedel och jag är så avslappnad som möjligt så de beror ej på att ja inte är upphetsad. Det kan även svida runt slidöppningen när han stoppar in fingrar, men de gör inte ont/svider när han väl pullar mig. Äter även p-piller och gjort i ca 1,5 år. Undrar vad detta kan bero på då de är väldigt jobbigt och är rädd att de ska vara ngt allvarligare som ex vestibulit.
Sofia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.07.2018
Hej.
Du skriver att det inte gör ont sen då han väl är inne i dig med fingrarna, utan främst då han kommer in och efteråt. Jag tror därför inte att du behöver oroa dig över t.ex. vestibulit utan att det du känner kan vara ganska normalt. Slidöppningen ÄR ganska känslig, och i ditt fall sannolikt inte så "härdad" ännu (det lät hemskt, men du förstår.) Det är också vanligt att det uppstår små sprickor vid slidöppningen som kan svida lite efteråt. Kanske i all synnerhet om han kommer i dig, eftersom spermans pH-värde är väldigt olikt slidans.
Det är bra om ni använder glidmedel. OM det är så att ni inte använder kondom (eftersom du ju äter p-piller) så kunde ni testa med att han inte kommer inuti dig på några gånger, bara för att se om det är nån skillnad. Men till största delen tror jag att dina problem kommer att lösa sig med tiden. Var ändå inte rädd för att kontakta en barnmorska (eller mig) om du har några frågor.
Kram
Tessi